Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Tuesday, 31 January 2012

~ Cinnamon Bubble Loaf ~


Assalamualaikum. .

Syukurrrrr. . Cukup rehat hari ni. Ekekekeee. . Mood bercuti, offcoz la cukup rehatnya kan.  Hari ni terlebih rajin sikit. . Main uli- uli ya. Heeee. . 

Sebenarnya. . masa duk skodeng dapur kkida 1001resepi,sue tergoda dgn roti dia tu. Tengok resepinya mudah saja. Tu yang tak fikir panjang terus ja masuk dapur. Alhamdulillah. .cukup bahan-bahan yg diperlukan. Ok. . Meh kita semak resepinya ya. Apa-apa pun, thanks tu Kakida yang share resepi roti/ kek ni ya. Senang banget membuatnya. . Kalau yang ada anak tu,elok la uli doh ni bersama.   Kompem best. .uli uli. . golek golek. . suka sangat la kan. . Hihihiiii. .

CINNAMON BUBBLE LOAF

Resepi :1001resepi

Bahan-bahan.

3 1/3 cawan tepung superfine blue key
1/2 cawan gula halus
1 sudu kecil garam
3 sudu kecil baking pawder
1 sudu kecil soda bikarbonat
3 sudu besar margerin @ butter (suhu bilik) - utk di uli bersama

2 sudu besar margerin @ butter - utk dicairkan & dicurah atas doh

Bahan liquid

1 biji telur (kacau sikit)
1/2 cawan susu full cream
1 sudu kecil esen vanilla

Bahan salutan.

1 1/2 sudu kecil serbuk cinnamon
2 sudu besar gula putih

* dicampur dlm bekas lain. Ni utk salutan atas doh nnti.

Bahan Icing:

1/2 cawan gula icing
2 sudu kecil air.
Perahan lemon sikit


Cara- cara:

- Campurkan semua bahan * dan ayak dalam mangkuk besar.
- masukkan margerin@ butter dan gaul rata dalam tepung.
- Tuangkan bahan liquid ke dalam campuran tepung tadi dan gaul hingga menjadi doh.
- Bulat-bulatkan doh sebesar 1" dan golekkan ke dalam bahan salutan.
- Susun dalam baking pan yang telah di gris. Susun sampai habis.
- Jika bahan salutan tadi ada lebih. Taburkan bakinya atas doh yg telah siap disusun tadi.
- Cairkan 2 sudu besar butter @ margerin dan siramkan rata ke atas doh.
- Bakar dalam preheated oven selama 25 ke  30 minit pada suhu 180c.
- Bila dah masak. Keluarkan dari oven dan biarkan sejuk.
- Curahkan icingnya ke atas roti/ kek tadi.


Heheheee. . Siap. Ntah korang paham ke tidak ya. Kalau nak senang, pi masuk dapur kkida ya. Kat situ siap ada gambo lagi.  (^_^)



Published with Blogger-droid v2.0.4

13 comments:

Diana @ Melley Mey said...

akak pun dah lama tergoda ngan roti nie tp x buat juga smpi skg.. ermm.. nnt kalu buat lg antar ckit kat akak yer sue.. ehhehehe.. nampak sedap tuu

nOOrsha said...

salam..walopun akk x suka perasa cinamon ni tp bile tgk roti sue ni rasa terliur pulak/.sedap dapat cicah teh o ni sue..hihih....

psst..maceh ye sue atas ucapan n sokongan tu..sue teruskan berblog mane tau esok lusa giliran sue pulak disunting mag...rezeki dari Nya kite x tau kan.. :) insyaallah :)

ijan said...

Salam kak Sue,
Memang, kalau buat roti dengan si kecit memang best. Suruh dia golek2 sikit. Kadang2 dia terlebih golek, hangin pulak kite. wakaka :D

ijayuji said...

Salam kak sue!!!!!!!! bulat2 ya? hihihi... ada org tak ni??? kita dtg niiii bwk kuih jerrr, nak mintak dgn akak jerrr sbb kita malas :D

ibh said...

Kak melly. . Sedap tu. Sue mkn dgn bubuq kacang sejuk. . Fuhh lg sedap. Ngeeee.

ibh said...

Hehe. . Kak noorsha. . Hihihii tak layak nya nak msuk mag. . Pic kita tak cun2. . But akk punya mmg ptt dipuji pun. Coz picture tu cun2. .

ibh said...

Ijan. . Hehehe. .Dpt byg ijan main msk2 dgn mikael. . Heeee. .

ibh said...

Yuhuuu mek jah. . Ada ni ha. . Duk terperap dlm bilik ja. . Hihihiii. . Ko mls ya. . Akk pun dah menjangkit mls jg ni. . Tp ok gak mls time ni. . Asyik msk ja jah. . Gumbira lelemak akk ni. . .

norlieharumaini said...

salam ziarah dan kenal.. ermm sedapnya..

ibh said...

Salam kenal Norlieharumaini :-)

CT Delima said...

As'salam Sue

wah..sedapnyaaa, k.ct pun lama tak buat benda2 macam ni. mood belum mari lagi Sue. nanti kena cuba baru tahu, kang mintak Sue punya kompom tak cukup ni..hehehe

ibh said...

Kak Diana. . Mmg sedap. :))

ibh said...

Hehehee. . Insyaallah. Berblog ni utk mengisi masa lapang ja. Amin. Mn tau ada rezeki jg. :))

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "