Labels

Anniversary (1) Award (1) Beauty (1) Birthday (1) Biskut (15) Blogger (16) Bubur (4) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Daging (1) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Ikan (2) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (5) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Korean Food (1) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (2) Lauk (6) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (5) Masak2 (236) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (14) Menu Mudah (10) Minuman (9) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Muffins (1) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (3) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (18) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (7) Salad (3) Santai (1) Sarapan (17) Senam (9) Shopping (1) SKII (1) Sup (2) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Telur (1) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Pengat Pisang Skoteng


Assalamualaikum, Salam jumaat semua. Hari ni lega sebab cuti.  Banyak sikit la masa nak memerap kat rumah kann. (^_^)

Alhamdulillah, kenyang dah. Selesai makan tengahari tadi. masak simple-simple saja. Menu request dari encik hb. Nasib tomyam ja ko. Senang keja.Heee


Dek kerana kuatnya keinginan nak merasa skoteng siap ja kemas dapur terus buat pengat pisang untuk minum petang pula. Bayang lah, dah lama simpan dendam nak rasa skoteng ni. Tengok geng-geng masak pernah up banyak kali dulu menu yang guna skoteng ni. Alhamdulillah kebetulan minggu lepas ada kursus dekat Melaka. Dan secara kebetulan pula, time balik tu singgah shopping kejap. Nampak ja skoteng, terus ja hambik. Sekali tiga terus ambik. Buat stok. Kot-kot sedap..Heee.

Oklah..Tau korang pandai buat pengat pisang kan. Pengat ni pemanis mulut paling senang nak dibuat. Tapi kot la ada yang nak resepi boleh la skodeng dapo kak Ummi ya. Sue letak resepi dari dapur kak Ummi di sini. Mintak izin ya kak Ummi, sue copy bulat-bulat resepi..Heeee.





PENGAT PISANG DENGAN SKOTENG
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-

  • 2 biji pisang tanduk - dipotong bulat serong (boleh guna pisang lain jugak)
  • 1 cawan skoteng - direbus dulu hingga lembut, angkat dan lalukan sekali bawah air, toskan.
  • 1/3 cawan air
  • 1 cawan santan cair
  • 1 cawan santan pekat
  • 1/4 cawan gula melaka yang dihancurkan
  • 1/4 cawan gula pasir
  • 2 helai daun pandan - disimpul
  • 1/2 sudu teh garam
Cara Memasak:-

  1. Masak air dengan gula melaka, gula pasir dan daun pandan hingga larut.
  2. Masukkan pisang dan didihkan sebentar biar lembut sedikit.
  3. Masukkan santan cair dan skoteng, masak dengan api sederhana hingga mendidih.
  4. Masukkan santan pekat dan garam, kacau hingga nampak sedikit mendidih. Bila agak pekat, tutup api sambil dikacau sebentar.
  5. Hidangkan..
  6.  
Pada yang tak tau..Ni lah dia skoteng tu. Bila dah direbus, rasanya kenyal- kenyal ja. Tu yang sedap tu. Macam jelly pun ada juga. Next projek boleh buat puding skoteng pulak ni. (^_^).

KEK LABU MANIS


Menu dah basi. Tak payah mintak..Mintak resepi ja boleh. Walau dah basi, pedulik apa kan, nak letak juga.  Memprojek masa balik ngundi hari tu. Buat satu adunan saja. Anak- anak buah sangat la suka. Mulanya tak terfikir pun nak buat kek. Bila up ja gambo masak lemak labu dekat fb, Cik Sury kita tu duk sebut pulak buat kek labu. Apa lagi..terus google. Hasilnya pakcik google telah menyenaraikan blog kak Yatie paling atas sekali untuk kata carian "Kek labu manis".  Korang boleh juga skodeng dapo Cik Mat dan Kak Amie ya. Tengok kek labu mereka lagi menyelerakan tau. 

Oklah, dah la n3 dah basi kan..Jadi tak payah la nak menceceh panjang- panjang. Meh! sue sharekan di sini pula resepi nya ya. Selamat mencuba (^_^).

KEK LABU MANIS

BAHAN-BAHANNYA :

  • 3 biji telur gred A
  • 1 cawan minyak jagung (nak sedap guna mentega cair)
  • 1 1/2 cawan gula halus
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 1/4 camca teh garam
  • 450 g labu, kupas kulit, kukus hingga lembut dan lecek halus
  • 2 1/2 cawan tepung gandum *
  • 1 camca teh soda bicarbinate*
  • 1/2 camca teh baking powder*
  • 1 1/2 camca besar susu tepung*(*digaul rata dan ayak)
 
 
CARA MEMBUATNYA :
  1. Lenser bund-pan dengan mentega, tabur tepung sedikit tepung gandum dan ketuk keluar lebihan tepung. Panaskan oven pada suhu 160C (jika anda menggunakan tin bewarna hitam macam dalam gambar tu, kalau tin biasa panaskan pada suhu 175C).
  2. Dalam satu bekas, satukan telur, gula, garam, minyak(@mentega cair), labu manis lecek dan esen vanilla, kacau hingga semua rata dan sebati menggunakan whisk.
  3. Masukkan tepung yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit ke dalam no 2. Kacau hingga semua sebati dan adunan tidah berbintil2. Tuang dalam tin yang telah disediakan tadi. Bakar selama 50 minit hingga 1 jam. Bergantung pada oven masing2.
  4. Bila kek masak (uji kek dengan mencucuk lidi sate dibahagian tengah kek, jika keluar bersih tanda kek telah masak) keluarkan dari oven dan biar kan sejuk 10 minit. Keluarkan kek dari tin dan sejukkan sepenuhnya atas jaringan.
  5. Boleh dihidangkan atau nak lagi sedap, simpan semalaman, kek akan menjadi lebih lembap dan lembut...Selamat mencuba untuk semua...  





Kisah Izan & Maryam

ASSALAMUALAIKUM...

Alhamdulillah..Puan izan dan anaknya Maryam telah selamat sampai ke bumi Malaysia dengan selamat. Cerita korang boleh KLIK sini.  Perkara macam ni memang tak jangka. Diri sendiri memang tak pernah la menaiki Air Asia ni. rasa simpati dan cuak juga bila baca berita ni. Sebagai langkah berjaga2 mungkin apa yang disarankan  oleh Zalia dekat wall dia sangat bagus.  Andai yang nak pi obersea dan tak mampu nak beli insurance. Sila lah siap2 simpan maklumat Kedutaan Malaysia kat negara yang korang nak pergi tu dan apa2 saja no yang mungkin boleh membantu jika ada sebarang masalah semasa berada di negara orang.

Apa2 pun bila baca N3 Mazidul tu satu ja yang sangat menarik sangat. Bila keprihatinan penumpang malaysia yg tidak kira bangsa bermurah hati menghulurkan wang ringgit untuk meringankan sedikit Puan Izan di sana.  Syabas...Sangat berbangga dengan keprihatinan mereka. hebat sungguh rakyat Malaysia.

Sup Tulang Jangan Pandang Belakang

Kali ni up lagi menu dah basi.Dah try lama dulu.Sesekali   nak juga try resepi google..Biasa tu buat sup ala campak-campak ikut hati ja. ...