Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Sunday, 29 January 2012

Tang Yuen Glutinous Rise Ball


Cak! Bersiaran kembali. . (^_^). Rajin beno la pulak sue masak hari ni kan. . Heheheheee.  

Memasak adalah salah satu terapi juga untuk sue. Agak-agak stress. .baik masuk dapur. Selain terapi untuk diri, secara tak langsung dapat cuba resepi baru. Orang lain tak tau la kan. Membizikan diri dengan aktiviti macam ni bagus tau. .

Ok! Sue dah lama skodeng menu ni dekat dapur Kak Melley @ Diana, skyblue's kitchen tu. Sesekali tuko selera dengan pemanis mulut macam ni ok juga kan. Thank's Kak Melley yg comei. Suka tengok anak dia yang bolat comei tu. .

Kak Melley, sue mintak izin share resepi ya. Senang untuk rujukan sue nanti. Kalau nak tengok version yang comei/ cun, boleh pi terjah dapur Kak Melley @Diana ya.

Resepi ~ Melley Mey @ Diana, skyblue's kitchen.

Bahan A

Tepung pulut
Air secukupnya
Inti ikut masing2 - sue guna inti kacang merah
Pewarna merah,kuning,hijau or ikut suka

Bahan B

Halia (hiris nipis), daun pandan, air, garam

Cara-cara

- Sediakan 2 periuk dan isikan air yang banyak. 1 periuk tanbahkan halia dan garam. 1 periuk lagi bubuh gula dan daun pandan (yg ni didihkan dan lepas tu tutup api).
- Tepung pulut dibancuh dengan air sedikit demi sedikit hingga boleh dibulatkan.
- Bahagikan kepada 3 bahagian. Warnakan ikut warna kegemaran ya.
- Ambil sedikit. Letak inti dan bulatkan.
- Masukkan dalam periuk berisi halia tadi.
- Setelah timbul. Kaut dan masukkan ke dalam periuk yang berisi air gula tadi.
- Ok! Siap.

Senang saja kan. (^_^) Jemput menjamu mata lagi ya. . Heeee. . 

Published with Blogger-droid v2.0.4

5 comments:

Lily Jaafar said...

Salam Su,
jln2 terserempak plak blog menarik ni. Keep it UP! :)

Utk tahu lebih lanjut pasal DETOX...rajinla jalan2 ke www.cepat kurus.com.

Sebarang pertanyaan ring2 kak lola bole jugak. No ada dlm web cepat kurus.com yea ;)

salam perkenalan.

ibh said...

Wkslm kak. . .Salam perkenalan juga. Thanks singgah. Ok. . Nnti klu sue nak. . Sue rojer akk ya. :-)

ieda said...

wah2 senang dan menarik
hurmmm rajin dan malas je kalau nak kan dikk ;)

Cik Ina Do Do Cheng said...

sedap sue makan sambil layan juara lagu malam ni : )terasa kesejukan tekak ni.

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum sue..
terima kasih sudi cuba resipi akak nie.. sue cuba resipi versi 1 yer.. ada 1 lg versi yg di + ngan tpg jagung.. :).. akak harap sue suka.. ;)

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "