Tang Yuen Glutinous Rise Ball


Cak! Bersiaran kembali. . (^_^). Rajin beno la pulak sue masak hari ni kan. . Heheheheee.  

Memasak adalah salah satu terapi juga untuk sue. Agak-agak stress. .baik masuk dapur. Selain terapi untuk diri, secara tak langsung dapat cuba resepi baru. Orang lain tak tau la kan. Membizikan diri dengan aktiviti macam ni bagus tau. .

Ok! Sue dah lama skodeng menu ni dekat dapur Kak Melley @ Diana, skyblue's kitchen tu. Sesekali tuko selera dengan pemanis mulut macam ni ok juga kan. Thank's Kak Melley yg comei. Suka tengok anak dia yang bolat comei tu. .

Kak Melley, sue mintak izin share resepi ya. Senang untuk rujukan sue nanti. Kalau nak tengok version yang comei/ cun, boleh pi terjah dapur Kak Melley @Diana ya.

Resepi ~ Melley Mey @ Diana, skyblue's kitchen.

Bahan A

Tepung pulut
Air secukupnya
Inti ikut masing2 - sue guna inti kacang merah
Pewarna merah,kuning,hijau or ikut suka

Bahan B

Halia (hiris nipis), daun pandan, air, garam

Cara-cara

- Sediakan 2 periuk dan isikan air yang banyak. 1 periuk tanbahkan halia dan garam. 1 periuk lagi bubuh gula dan daun pandan (yg ni didihkan dan lepas tu tutup api).
- Tepung pulut dibancuh dengan air sedikit demi sedikit hingga boleh dibulatkan.
- Bahagikan kepada 3 bahagian. Warnakan ikut warna kegemaran ya.
- Ambil sedikit. Letak inti dan bulatkan.
- Masukkan dalam periuk berisi halia tadi.
- Setelah timbul. Kaut dan masukkan ke dalam periuk yang berisi air gula tadi.
- Ok! Siap.

Senang saja kan. (^_^) Jemput menjamu mata lagi ya. . Heeee. . 

Published with Blogger-droid v2.0.4

Comments

Lily Jaafar said…
Salam Su,
jln2 terserempak plak blog menarik ni. Keep it UP! :)

Utk tahu lebih lanjut pasal DETOX...rajinla jalan2 ke www.cepat kurus.com.

Sebarang pertanyaan ring2 kak lola bole jugak. No ada dlm web cepat kurus.com yea ;)

salam perkenalan.
ibh said…
Wkslm kak. . .Salam perkenalan juga. Thanks singgah. Ok. . Nnti klu sue nak. . Sue rojer akk ya. :-)
ieda said…
wah2 senang dan menarik
hurmmm rajin dan malas je kalau nak kan dikk ;)
sedap sue makan sambil layan juara lagu malam ni : )terasa kesejukan tekak ni.
Assalamualaikum sue..
terima kasih sudi cuba resipi akak nie.. sue cuba resipi versi 1 yer.. ada 1 lg versi yg di + ngan tpg jagung.. :).. akak harap sue suka.. ;)