Labels

Anniversary (1) Award (1) Beauty (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (4) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Daging (1) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (5) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Korean Food (1) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (4) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (5) Masak2 (228) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (10) Menu Mudah (8) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (2) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (17) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (7) Salad (3) Santai (1) Sarapan (13) Senam (9) Shopping (1) SKII (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Saturday, 16 October 2010

Puding Roti

Xtra rajin petang ni...try buat puding roti. Nampak kat rumah kak hana semalam dia buat puding roti gak...Sue tak pernah try pun buat puding roti ni and selama ni tak pernah teringin pun nak makannya. Ntah!..buang tebiat kot ari ni...Korek2 kabinet..alhamdulillah..bahan semua ada. Sue try buat ikut resepi Kak Hanieliza...Okies!..layan resepinya nya..Kredit to Kak Hanieliza..Tq kak!..Sue mintak izin copy resepinya ya.....



PUDING ROTI ~ Kak Hanieliza

Bahan:
A:
500 ml susu segar/fresh milk
8 keping roti (gardenia/high 5)

B:
4 sudu besar gula halus2 sudu besar butter
2 biji telur ayam
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu besar tepung jagung

C:
2 sudu besar kismis hitam ( yg ni sue tak letak pun)
Sos Kastad
1 tin susu cair
2 s/b tepung kastad
2 s/b gula

CARA:
1. Hancurkan /koyakkan roti dan rendam dalam susu 1/2 jam2. Kacau dan gaul rata bahan B.3. Masukkan kismis dan tuangkan kedalam loyang.
4. Bakar dalam suhu 180'C selama 30 minit/masak.
5. Gaulkan bahan sos kastad dan masakkan diatas api yg sederhana sebentar.
6. Tuangkan sos diatas puding semasa menghidang.

NOTA:
Sos Kastad boleh juga di gantikan dgn ais kerim coklat/vanilla dan sebagainya..
ataupun cream coklat.


Errrmm..yummmy!!!..Try letak skit yogurt strowberry atas sos kastad..kunon nak xtra sedap la..Errrmmm..baik tak yah letak..Rasa masam2 skit..Guna aja sos kastad yg sedia ada..tak yah nak letak macam2...Gataiii..

Gendang Gendut Tali Kecapi
Kenyang Perut Suka Hati

2 comments:

l y n n a s h a a r i said...

hye blh cuba nie ;) cume nak tny yg kastard tu, bahan c..kene panaskan ats api ek?

sue said...

Yups!..masak semua bahan sos atas api sederhana...

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "