Labels

Anniversary (1) Award (1) Beauty (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (4) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Daging (1) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (5) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Korean Food (1) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (4) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (5) Masak2 (228) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (10) Menu Mudah (8) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (2) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (17) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (7) Salad (3) Santai (1) Sarapan (13) Senam (9) Shopping (1) SKII (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Sunday, 10 October 2010

Cinta Kak Engku menebal

Apa pun yg terjadi..pasti ada hikmah disebaliknya....Sedih juga bila baca statment Kak Engku yg dia tetap sayangkan suaminya..Dan statment yang“Ke mana pergi pun saya tidak pernah membuka pintu hati kepada lelaki lain kerana sayangkan suami. Biarpun kini membawa haluan sendiri, saya masih menyayangi dan menghormatinya.

“Ada ketika apabila sudah berpisah, baru tahu erti rindu dan kasih. Huuuuhuuu..sedey...

____________________________________________________________________



Oleh NOR AKMAR SAMUDIN
akmar@hmetro.com.my
2010/10/09

HATI seorang wanita walaupun sering dilukai insan paling disayangi namun perasaan kasih dan cinta teramat sukar dipadam daripada ingatan. Malah satu demi satu kenangan indah menerjah kotak fikiran, membuatkan hati terasa lebih sayu dan pedih.

Bagaimanapun, segala harapan dan impian itu terkulai di tengah jalan apabila bahtera yang mula bergoyang terus hanyut dilambung ombak, terhempas di pantai lantas mahligai yang dibina sembilan tahun lalu musnah juga. Sekadar merancang yang terbaik, tetapi Tuhan lebih tahu untuk setiap ciptaan-Nya.

“Apapun yang berlaku, saya masih sayangkan bekas suami dan apabila saya nekad memfailkan perceraian serta memutuskan untuk bercerai, saya mahu dia memikirkan semula kesilapan diri dan memperbaikinya. Saya bercerai demi kebaikan kami berdua dan mungkin dapat memberi ruang kepada Adzmin untuk berfikir semula.


“Ada ketika apabila sudah berpisah, baru tahu erti rindu dan kasih. Saya tahu Adzmin masih sayangkan saya. Pintu rumah saya masih terbuka untuknya dan dalam tempoh edah tiga bulan ini kami akan terus mencari jalan perdamaian untuk berbaik semula. Mungkin kami akan rujuk balik.

“Bagaimanapun, Adzmin minta ruang untuk berfikir dan dia ada alasan sendiri. Jika kami bersama semula, dia tidak mahu lagi terjadinya perkara (perceraian) ini. Kami bercerai pun secara baik dan atas persetujuan bersama.

“Jika ketika kami masih berada di bawah satu bumbung sukar mencari jalan penyelesaian, dan sekarang selepas berpisah saya berusaha memperbaiki rumah tangga kami dari ‘luar’ pula,” katanya.

Kak Engku meneruskan bicara, Adzmin masih menjalankan tanggungjawabnya sebagai bapa kepada tiga anak mereka - Megat Muhammad Raziq, 8, Megat Luqman Hakim, 7, dan Puteri Mia Maizurah, 4.

“Kami akan terus menjadi sahabat baik dan anak di bawah penjagaan bersama. Semasa ketiadaan saya keluar bekerja, bila-bila masa dia boleh datang menjenguk anak di rumah. Selepas menidurkan anaknya, baru dia balik ke rumahnya. Esoknya selepas saya keluar untuk konti Sinar FM di Bukit Jalil pada jam 5 pagi, Adzmin datang ke rumah.

“Sekarang tugasnya berat sedikit dan terpaksa banyak berkorban demi anak. Kami tidak mahu anak berasa kehilangan dan meskipun sudah 12 hari kami terputus ikatan suami isteri, anak masih tidak tahu. Biarlah mereka menjalani kehidupan seperti biasa. Guru di sekolah pun saya minta jangan bercerita atau
bertanyakan hal kami berdua kepada mereka.

“Antara mereka bertiga, Luqman sangat rapat dengan bapanya dan lama sedikit tidak melihat kelibat Adzmin, dia akan bertanya dan menelefon bapanya. Suasana itu membuatkan saya sebak dan kerana itu saya beri kebebasan kepada Adzmin untuk datang ke rumah saya.

“Buat saya pula, kerana sudah sembilan tahun kami hidup bersama, sebelum dia balik saya tetap bertanya kepadanya soal makan. Jika tidak bekerja, saya memasak untuk kami sekeluarga dan sukar untuk saya melupakan terus tugas saya sebagai isteri kerana setiap hari itulah rutin saya melayan anak dan suami.

“Namun lambat laun saya kena terima yang kami bukan lagi suami isteri dan perlu menerima kenyataan tanggung-jawab saya kepada Adzmin sudah berakhir.

“Tersangat sedih kerana selama kami berkongsi hidup tumpuan saya pada kerja, suami dan anak. Sekali saya menyayangi seseorang, selama-lamanya ia akan bertakhta di hati, tetapi saya tak tahulah pula perasaan Adzmin pada saya.

“Ke mana pergi pun saya tidak pernah membuka pintu hati kepada lelaki lain kerana sayangkan suami. Biarpun kini membawa haluan sendiri, saya masih menyayangi dan menghormatinya serta berharap Adzmin juga terus menghormati saya,” katanya dalam nada sebak.

Terus berusaha mencari ketenangan diri, kata Kak Engku, mereka akan terus berunding mencari jalan perdamaian. Dalam pada itu, jelasnya, dia harus menerima hakikat me­ngenai perceraian itu dan moga ia lebih mematangkan mereka berdua.

Imbas kembali terjadinya perceraian itu, Kak Engku memberitahu, apabila dia minta cerai, Adzmin berat hati tetapi tetap menuruti permintaannya.

“Dia tidak pujuk saya pun dan saya nekad minta cerai kerana ketidakpuasan hati serta saya hilang kepercayaan kepadanya. Untuk berbaik semula, Adzmin perlu mengembalikan kepercayaan saya kepadanya. Memang sedih tetapi hendak buat macam mana kerana ia atas kehendak saya sendiri, jadi kenalah saya tempuhinya.

“Namun niat saya baik dan ikhlas. Allah SWT tahu apa yang saya buat, di mana saya terpaksa mengambil keputusan sukar itu demi mencari jalan penyelesaian dan perceraian ini bukan penamat hidup saya.

“Kepada mereka yang terbabit dalam keruntuhan rumah tangga saya, saya maafkan dan tidak berdendam. Saya percaya Allah SWT tidak mungkir janji dan pasti ada balasan dalam setiap perbuatan kita, sama ada baik atau jahat. Saya tidak mahu cakap banyak mengenai perkara kerana bimbang ia akan menjadi lebih besar.

“Cuma pesan saya kepada mereka yang ‘terbabit’ itu, segeralah bertaubat dan mereka pun akan berkahwin satu hari nanti dan tahulah nanti macam mana perasaan apabila orang yang kita sayang diambil orang,” katanya.

Kak Engku bersyukur kerana ibu bapanya dan keluarga mentuanya memahami situasi yang mereka lalui sekarang.

“Sebarang keputusan mereka serahkan kepada kami berdua untuk memikirkannya, kami lebih tahu apa yang berlaku. Bagaimanapun, mereka berharap kami berbaik semula. Disebabkan itu juga pada mulanya saya tidak mahu membuat kenyataan yang kami sudah berpisah kerana bimbang benda yang hendak jadi baik itu jadi tidak baik.

“Namun saya faham keadaan diri saya yang dikenali ramai dan tugas wartawan yang mencari berita. Saya tahu ada wartawan datang ke Astro mencari saya Khamis lalu tetapi waktu itu saya tidak bersedia, takut saya bercakap mengikut emosi pula nanti. Hari ini (Jumaat) baru saya bersedia untuk bersemuka dengan wartawan,” katanya.

Kak Engku sempat bergurau, kalau boleh dia memang tidak mahu mengadakan sidang akhbar kerana kalau mereka rujuk semula nanti, kena buat sidang akhbar lagi.
“Berapa banyak sidang akhbar saya kena buat lagi,” katanya sambil tersenyum.
Terus berkongsi cerita, Kak Engku berkata, Adzmin mahu ikut sama jika dia ada kerja di luar kota atau pergi bercuti bersama anak.

“Saya faham perasaannya kerana selama ini jika saya kerja jauh, kami sekeluarga pergi bersama-sama dan pastinya kami merindui sangat manis itu. Saya tak kisah dan anak tidak akan terasa janggal kenapa tiba-tiba bapa mereka tiada bersama.
“Namun kerana kami bukan muhrim lagi, jika menginap di hotel kami akan mengambil bilik berasingan. Semuanya demi anak,” katanya.

Dengan apa yang berlaku, Kak Engku menegaskan dia sekarang kena fikir mengenai dirinya sendiri dan tidak mahu peduli apa orang hendak kata.

“Banyak kerja menunggu saya. Kalau saya tertekan, macam mana dengan peminat Sinar FM. Mereka banyak menyokong kami dan apabila terjadinya perceraian ini, mereka banyak memberi dorongan serta semangat kepada saya.

“Dalam bersedih, sehari selepas perceraian saya, kami di Sinar FM dikejut­kan dengan berita stesen ini berjaya jadi stesen nombor satu dengan jumlah pendengar 4. 2 juta dan segmen pagi saja yang saya kendalikan bersama Khairil Rashid dan Salih Yaacob ada 2.2 juta pendengar.

“Apabila dapat tahu berita perceraian saya, Pak Tam (Pengurus Saluran Sinar FM, Rostam Said) suruh saya bercuti menenangkan fikiran, tetapi saya mahu bekerja kerana hati terhibur berceloteh dengan pendengar. Dalam kereta berendam air mata tiada siapa yang tahu. Saya rindukan bekas suami saya,” katanya.

Mereka berkahwin pada 10 Mac 2001 dan tiba-tiba terdengar berita pada 3 Ogos lalu yang Kak Engku dan Adzmin ke Mahkamah Rendah Syariah, Shah Alam.

Kemudian pada 6 Ogos 2010, Kak Engku mengadakan sidang media tergempar untuk menjelaskan khabar angin menyatakan rumah tangganya bergolak, sekali gus memberitahu sebab kunjungannya bersama Adzmin ke mahkamah tiada kena mengena isu memfailkan permohonan cerai seperti dihebohkan, sebaliknya bagi mendapat-kan khidmat kaunseling demi menyelesaikan krisis rumah tangga.

Bagaimanapun, akhirnya rumah tangga dibina itu gagal diselamatkan lagi dan pasangan itu bercerai talak satu di mahkamah sama pada 28 September lalu dan ia dilaksanakan dalam prosiding tertutup atas permintaan mereka berdua.




4 comments:

ijan said...

Terkejut baca cerita kak engku dah bercerai ni... alahai sedihnya hati. harap2 diorang ada jalan penyelesaian terbaik :(

Mia-Ina said...

sedih pulak baca cerita ini...sayu

sue said...

Ijan & Mia iNa:Kita doakan moga akan ada sinar bahagia lg dlm hidup mereka..Moga ada jln terbaik utk mereka bersama semula.

Ayie said...

ajal n jodoh seseorg tu tlh ditetapkn oleh Allah

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "