Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Saturday, 27 November 2010

Mangsa keadaan

Lihat lah..

Ni lah dia antara2 yang menjadi mangsa keadaan dimalam raya haji hari tu..



Si pokok daun kari..sian loo..dah la kecik cenonet ja..kena juga berkhidmat dimalam tu..En. hb tidak beli daun kari lo...Yang salah adalah..cik isteri tidak buh daun kari dalam list belian barang...kikikii...Oh!..salah i ok...


Si Daun Kunyit....Dapat ambik sikit ja..Sebabnya?..Sila lihat si pokok kunyit ini.Tuannya zalim lo...Tak jaga..bior ja daun2 kering dan rumput bertimbun. Akibatnya.si pokok kunyit terpaksa bersusah payah berebut dengan en. rumput untuk mendapatkan zat2 yang berkhasiat.
Penyelesaian..i dah bersihkan ok...Mungkin tanahnya tak bagus kot..(loo..alasan tak lojik hokey...) Eh! tapi betul la..kat rumah sewa dulu..langsung tak jaga pun..punyalah gemuk2 pokoknya..siap beranak pinak bagai lagi..Orang yang datang pun geram tengok pokok kunyit i tau...So..lojik tak i cakap tanah juga mempengaruhinya..Oh!..atau adalah ia tidak sesuai ditanam di dalam pasu?..


And last...Cik Serai..Nasib sama macam Cik pokok Kunyit..Dah la tuanya tak jaga..Daun tak berkerat..bersepah...
Oh!..ini bukan silap i hokey..serai ada dalam list pembelian..tapi cik hubby beli 3 batang ja...Boleh bayang tak..ayam 2 ekor..nak buat rendang..serai 3 ketui..Cukup ka?...Hadoiii..terpaksa la mengorbankan Cik Serai dirumah ni....
Nih pun sama mcm kes cik kunyit..agaknya sbb buh dalam pasu..dia susah skit nak membiak...Dulu masa kat rumah sewa gak..pokok serai ni..bleh sedekah kat orang lagi..gumuk2 tau..So kesimpulannya mungkin sebab tanah dan sbb tak sesuai tanam dalam pasu...


Okey..sekian dulu cerita untuk hari ni...yang pasti i sayang lo dengan mangsa2 keadaan di atas...Cik Daun Pandan langsung tak mo hidup lo...sedeyyy...

3 comments:

wida said...

rajinnya bercucuk tanam..

ieda said...

ahahhahahah sayang nyer daun serai tuu
tapi daun serai jeni senang idup kan .. kena selalu ada air lahh :)

sue said...

Wida:Hobi..tapi kalo malas cam tu la jdinya..Eh!..kata hobi..ekekkekee

kak Ieda:Tu ar kak..kean jg juga..mybe sbb tanam dlm pasu kot.

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "