Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Sunday, 21 November 2010

Agar-agar gula merah

Ermm..nyaman ja kan..petang2 layan agar2 nih. Senang sangat nak buat agar2 ni..Cuma rajin tak rajin ja nak membuatnya. Pada yang nak resepi juga......Sue ni tak reti nak buat resepi ni..kalau ada resepi pun..menderhaka ja...Ok..layan resepi yang sue ambik dari Rempah.com..Mintak izin ya sue copy resepi.



Bahan-bahan : Rempah.Com

25g agar-agar
1 liter air
400ml santan pekat
1 cwn gula melaka
3/4 cwn gula ( sue campur gula perang skit)
1 biji telur
1 helai daun pandan
1 tsp esen vanila ( sue tak bubuh ni )
sedikit garam

Cara
1. Masak agar-agar bersama air dan daun pandan.
2. Bila agar-agar dah hancur masukkan gula dan gula melaka.
3. Masukkan santan dlm sebuah mangkuk.
4. Tambah telur, garam dan esen vanila, kacau dgn garpu hingga sebati.
5. Tapis campuran santan ke dalam sebuah periuk.
6. Tapiskan pula campuran agar-agar ke dalam periuk santan tadi.
7. Masak hingga mendidih, kacau perlahan-lahan.
8. Masuk ke dalam acuan dan sejukkan.


5 comments:

I want to lose weight said...

Tak pernah lagi masak agar-agar even yg kaler merah plain tu pun

Jiya said...

kakkkk... jiya dari minggu lepas rasa nak wat agar2 ni.. teringat kat mak slalu wat masa kecit2 lu... tp sampai la ni tak wat2 lg.. last2 kepala dah habis lam stock.. kukikuikui

ieda said...

cak ! ..
sedap2 .. dah lama x makan .. huhuuh bile lahh leh buat nieh :)

sue said...

Zel:Hee..sila cuba membuatnya ya..Sedapp oo.

Jiya:Hahhaha..kepala dah habis stok?..Kapla..kapla..

Kak Ieda:Nah ambik rasa skit kak..hee

Anawahid said...

dah lama x mkn agar2 ni pasal mak dh lama x buat, aku lak malas nk buat, suka yg mak buat jek... hehe... nak sue... ;)

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "