Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Monday, 25 April 2011

Sesi ke dua....


ASSALAMUALAIKUM...


Memang dalam sejarah betul lah..
Memang layan habis mood membaking sue ni..
Ni adalah sesi kedua sue buat Kek Lapis Alwani ni.

Kesian lak..ramai beno yang terliur..
bila gambo kek ni sue up kat fb..

Memandangkan semalam dah janji nak pergi rumah kakak..
Makanya..semalam sue telah buat sebiji lagi kek ni..
Seperti percubaan pertama...
Kali ke dua ni..sue dah langgor pantang gak..
Ni kes tak sabo la ni...
Pastu..ditambah lagi dengan kemalasan sue nak melapisnya secara nipis2...
Haaa kooo...punya tebal layernya..
4 layer ja jadinya....
Dan seharusnya..bila dah layer tue tebal...makanya kena la kukus lama sikit kan..

Tapi sebab sue ni tak sabo...
Gedik2 la juga nak melapis untuk lapisan seterusnya...
Ha ko...hadap la...
Dah siap...lapisannya pun dah tak nampak..kikikiiii

Tak pe lah weh!..
Janji sedap...Puji-pujian tu yang buat i tak tahan tu..wahahahhaaa

Bakinya..
Sempat la juga budak2 opis sue merasa...
Ada ka..diaorang kata sue beli dari Sarawak..
Apa barang...Ni dari dapur sue sendiri tau...
Paassttt!!!!!...dah bleh ambik order nih..
Ada sapa-sapa yang sanggup oder dengan sue ka...
Ada beraniiiiii kaaaa...kikikiiiiii


Pada i, ni dah cukup cun dah..wahahahhahaaa....nangisssss..layan ja lahhhh

Bahan-bahan ~ Sumber Kak Hana...Resepi asal dari Kak Dayang



  • 1 cawan tepung gandum - sue guna tepung kek blue key sepenuhnya..Tepung gamdum habis.:))...
  • 1/3 cawan horlicks (original)
  • 5 biji telur A
  • 1/2 cawan gula halus
  • 200 gm marjerin
  • 1/3 cawan susu pekat manis
  • 1/3 cawan kismis hitam - sue gune hawflakes campur kismis hitam...
  • 1 sdt esen vanilla
  • pewarna oren, merah dan hijau - sue guna 2 warna ja..merah dan hijau...
Cara-cara
  1. Sediakan pengukus. Panaskan airnya. Sediakan loyang berukuran 6 inci. Lengserkan dgn mentega dan taburkan dgn sedikit tepung.
  2. Gaulkan kismis bersama sedikit tepung (1 sudu makan). Ketepikan.
  3. Ayak tepung bersama horlicks di dlm satu bekas yang agak besar. Ketepikan seketika.
  4. Pukul marjerin dgn gula sehingga kembang dan putih.
  5. Masukkan telur satu demi satu sambil diputar.
  6. Masukkan susu pekat dan putar lagi
  7. Masukkan tepung dan putar hingga sebati.
  8. Masukkan esen vanilla. Ratakan.
  9. Bahagikan adunan kpd 3 bahagian. Warnakan merah, hijau dan oren.
  10. Tuangkan adunan merah ke dlm loyang terlebih dahulu, dan taburkan kismis di atasnya. Kemudian, tutuplah loyang dgn kertas foil atau plastik. Kukus selama 7 minit.
  11. Ulangi langkah 10 utk lapisan hijau. Kukus selama 15 minit.
  12. Akhir sekali tuangkan lapisan oren dan taburkan kismis. Kukus lama sikit (kira2 1 jam) atau sehingga ia masak.

Seee..belasah ja la labu...Tak dak rupa kek lapis kan....


2 comments:

K.Nor said...

belum abis pantang tp cukup panas enjin ya.. terror betul! hehe

K.Nor said...

sue!! sorry!! td komen utk blog lain.. silap2 hehe.. ampun hhe

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "