Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Sunday, 7 August 2011

Ayam bakar + Sos Black Paper and Spagetti Goreng


ASSALAMUALAIKUM...
Hari ni berbuka pose sorang-sorang..sedihnya...huhuhuhu..Cik hb pergi keja lewat tadi..makanya dia terus berbuka diluar, sebab malas nak ulang alik balik ke rumah. It's ok la....alih-alih, adik plak bagi tau yang dia nak berbuka pose kat rumah kawan dia...Huaaaa....sorang-sorang la tinggal... Sebab berbuka pose sorang. Sue masak simple-simple saja. Menu iftar ke 7..Ayam bakar simple bersama sos black paper resepi Kak Hana..
Ayam..sue perap simple saja..Bahan bodo-bodo saja...(^_^)



SOS BLACK PAPER
Sumber : Kak Hana@Hanamemories
Bahan-bahan
  • 11/2 cawan stok ayam@daging - hana gune stok ayam (air+kiub ayam)
  • 1/2 cawan susu segar - nk kurangkn pon bleh!
  • 4-5 sudu serbuk lada hitam
  • 2cm btg salery - cincang ( sue tak bubuh ni )
  • 1/2 biji bwg besar - cincang
  • 2 sudu besar kicap manis - bergantung kehitaman yg dkehendaki
  • 1 sudu sos tiram ( sue ganti dgn sos tomato )
  • 1 sudu mentega/ marjerin
  • 1/2 tin cendawan butang - dhiris ( tak letak juga )
  • 2 sudu besar tpg gandum - bancuh ngan air ( sue ganti dgn tepung jagung )
  • garam dan gula - jika perlu
Cara-cara
  • panaskan stok ayam, susu segar, bawang n juga btg salery. didihkan.
  • kemudian tapis. buang bwg n juga salery. klu tk nk tapis pon takpe! didihkan smula.. masukkan lada hitam, kicap manis, mentega/marjerin, sos tiram dan juga cendawan butang. garam dan gula jika perlu.
  • last skali masukkan bancuhan tpg gandum utk mendptkan kepekatan yg dkehendaki.

And last-last minit..Buka peti, ada lagi baki spagetti...So, buat spegetti goreng. Tak pa tak habis..bleh bawa ke sahur..hehehheheheee...senang keja..ngeeeeeee. 

Ok! Tu saja..Selamat menjamu selera..Selamat Berbuka Puasa (^_^).








       

    4 comments:

    CS @ Mama AA's said...

    sgguh menyelerakan.... sebaik dh dekat nk buka :)

    Mia-Ina said...

    rajin akak memasak :-)

    gerhana luka said...

    best je ayam panggang ko tu sue, aku tak reti buat ayam panggang ni tapi teringin gak nak try, biasa beli je kat PARAM

    Cik Ina Do do Cheng said...

    Ibh cik ina baru je nak panggang ayam cam ko. terus lapar plak nengok ayam panggang cicah sos black pepper tu.

    Popular Posts

    Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

    Renungan


    Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "