Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Saturday, 28 May 2011

Puding Kentang Berkaramel

 ASSALAMUALAIKUM...
Alhamdulillah...gendang gendut tali kecapi..kenyang perut suka hati..Hahahhahahaaa...cam hapa ntah kan....Tetiba ntah angin hala barat mana..nak nyanyi plak!...Hokey!..Kan sue dah kata..Hari ni..mood sue adalah rajin..Makanya, petang ni ada sesi tayang menu minum petang ya...(^___^). 
Teruja tengok Kak Dayang tayang Puding Kentang Berkaramel dia kat FB hari tu tau..Meleleh ja ayaq liur...Yang menyampah tu...Sampai ati tau...suka sangat tayang makanan sedap-sedap tetengah malam..Alaaaa...bukan Kak Dayang ja...Kak Nor dan  Dak Ika tu pun sama juga...Kak Ana!...Tolong..jangan up menu sedap-sedap memalam buta ya...siap akak nanti..kikikikiiiiii...Nasib tak terbawak-bawak dalam mimpi tau..Ngeeeee...Tipuuuuu jaaa...heeeeeee...

Okey..Memang sedap tau puding ni..sue sendiri tak sedo..dekat separuh sue sorang yang makan..Ngeeee..Waaaaa...sedih..sedih....sebulan lagi tambah masa..x-traaa..DIET...Ngeeee.....
Dah!..stop merapu...U all..layan resepi dari Kak Dayang ni ya...Thank's Kak Dayang 4 the resepi yg sedap ni..Yang penting..tak dak bau telur..(^___^).



Puding Kentang Berkaramel
Resepi : DayangJack@DapurKu SaYang

Karamel :

  • 1/4 cawan gula pasir
  • 1/4 cawan air panas
Cara-cara :
  1. Hanguskan gula sehingga keperangan dan masukkan air panas. Kacau segera supaya tidak berketul. 
  2. Kemudian ratakan pada loyang/bekas yang besesuaian. Sejukkan seketika.
Puding :
  • 1 biji kentang sederhana saiznya (direbus hingga empuk dan dipotong kecil-kecil)
  • 5 biji telur A (dipukul sedikit tetapi jangan sampai berbuih)
  • 1 1/2 cawan susu sejat/susu cair
  • 1/4 cawan air 
  • 1/2 cawan susu pekat manis
  • 1 sudu kecil esen vanilla
Cara-cara :
  1. Kisar kentang bersama semua bahan (kecuali telur) hingga sebati. 
  2. Satukan adunan tadi dengan telur yang sudah dipukul manja. Sebatikan perlahan-lahan dengan menggunakan senduk kayu atau hand whisk. Kemudian tapiskan.
  3. Tuangkan adunan ke dalam loyang/bekas yang berisi karamel tadi.
  4. Sediakan loyang yang agak besar dan isikan air panas secukupnya. Kemudian letakkan loyang puding tadi di tengah-tengahnya. Masukkan ke dalam oven. (membakar dengan kaedah bain marie)
  5. Bakarlah pada suhu 160-170C selama 40 minit atau sehingga masak. Bergantung pada suhu oven masing-masing.
  6. Setelah  puding masak, sejukkan terlebih dahulu sebelum diterbalikkan. 


3 comments:

DJ Dayang said...

whaaaaa! nangis akak..pas ni xleh ler up2 menu tgh mlm erkk...huhu..kijamnyaaa...sob sob..

eh, ngengade sungguh...hihik

apa2pun, akak plak lapo balik nengok puding tu..sb kat umh akak dh kehabisan puding...nk ngendeng sini pun dh abih gak kan..huhu...jamu mata jelah... :D

tq 4 trying dear...mmmuahh!

ibh said...

Hahahahahaha...usah ditanya kak..Memang sudah habis pun..Ngeeeee...Dasar pelahap..Ups!!!!..Nak wat camna..sedap sangat..heeee (^__^)

Mama AA's said...

sedapnye... klu la bleh oder jek, nak buat.? huhuhu

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "