Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Tuesday, 17 May 2011

Blended Orange Cake

 ASSALAMUALAIKUM...

Panas..panas...panas...memang panas dari oven pun nih...
Dek kerana Kak Anawahid yg dah ketinggalan ketapi tu pun dah mengigih try kek ni.
Maka hari ni sue try juga..
Memang senang banget buatnya...Tak payah nak jenuh mengodek2..
Buh ja dalam blander..senang tu kan....




Tapi maap la ya...Ntah apa la kenanya..
Macam tak menjadi la plak...
Aiii..tak kan kerana sue derhaka sikit2 ja..
Dah kena sumpah...sampai tak cun naiknya kek ni...



Okey!!...Meh salin resepinya nya...Ramai dah yang try resepi ni..

Baik....Resepinya sue copy dari Kak Ana ja ya...Halal ya..



Bahan-bahan
1 biji buah limau
1 cawan minyak
2 cawan gula halus
3 biji telur
2 cawan tepung gandum - sue campuq dengan tepung kek
1 sb baking powder
1 sb oren sunquick - sue tambah
pewarna kuning- sue tambah

 Cara-cara
1. Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.
2. Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
3. Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
5. Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
6. Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.






  





 

5 comments:

ijayuji said...

Kak sue!!!!! kita dtg niiii :D nak jugak kek tu! tp dgn syarat akak buatkan BC ya teringin nk makan kek selet2 krim gituuuu hihihi... demand sikit jerr tak byk wakakaka...

ieda said...

wah2 sedap nya dikkk
ermmm baru je makan carrot cake .. tgk nie cam nakkk jewww ..

dik buat satu dan pos sini maiii :))

gerhana luka said...

kakak ipar aku penah buat kek ni, tapi guna tepung kek sepenuhnya emmm mmg sedap

suhailas said...

ada lagi tak..sue ...bestnyaaaaa...dari semlm dok terasa nak makan carrot cake..tertiba tersinggah sini...terus wat laparrrrrrrrr.....

qaseh johanna said...

salam kenal..

klu kukus boleh x kek ni..?? hihi

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "