Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Tuesday, 17 August 2010

Kulit cempedak Goreng

Pernah Makan?..Pernah tengok?..Haaa..ni la sue nak bg tengok..Tak tahulah mana asalnya menu ni..Tapi yg sue tau..kalau kat kampung, mak pernah buat ni..

Ni sebenarnya salah satu dari menu berbuka masa hari ke3 ramadhan hari tu..Sue kira gunakan sepenuhnya dari sebiji cempedak ( ala bukan byk..sikit ja cempedak yg ada pun)..

Cara2nya adalah :

- Buang kulit luar cempedak (mcm buang kulit labu or timun tu la).
- Potong kecik2..
- Basuh skit ( tak payah pun tak per)
- Bubuh la garam dan kunyit. Perap sekejap..
- Goreng..


Nih kulit cempedak yg belum digoreng lagi..


Dan inilah hasilnya..Sedap tau..cik hb pun makan juga..Ingat dia tak mau makan..sebab dia tak pernah tahu..terkejut gak dia bila sue kata yg dimakan tu adalah kulit cempedak..ekekekkee

8 comments:

kak ina kl said...

dah kenyang berbuka ek..alhamdulliah..pernah tgk org makan tak akak tak doyan nak makan..

adik ipar pulak buat cam jeruk..

deeTha H said...

salam Sue,
haish... kulit cempedak bisa dimakan ke?
baru tau aku nih.... hihihi

ieda said...

waaa nieh memang akak x pernah dgr nieh .. memang pelik lah sikit bagi akak .. ermmm leh cuba niehhh

ibh said...

kak ina :Akak penah tgk juga ya..hehehe..kira tak pelik sgt la kan..

Deetha: Ya deet..boleh mkn..sue pun ingat2 lupa..dulu masa kecik2 penah mkn..tu yg try buat..hehehe..jadik juga..

Kak Ieda; Mmg jrg yg tau kak..Sue pun sbb dolu2 penah mkn ja..Sedap juga..

Jiya said...

wahh.. bagus.. tiada pembaziran disini. akekekeke

Mia-Ina said...

pernah rasa...tp lbh suke isi cempedak lg

eynda said...

serius tak pernah tau... :-)

fairx said...

ni mak aku selalu buat, tapi dibuat jadi macam jeruk.

Orang banjar panggil "Mandai".

kalau goreng jeruk mandai ni hiris halus2, goreng bawang racik, taroh plak ikan bilis ngan cabai kering. puho..! sedap oooo. kadang2 aku ratah camtu je. x makan ngan nasik.

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "