Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Friday, 24 September 2010

Sate Ikan Keli


~ Gambo ihsan Cik Google~

Just nak share..Masa tengah keboringan menunggu Cik Hb ajak balik..belek2 dulu majalah yg ada dlm laci meja opis...Tetiba terminat la plak nak share resepi Sate Ikan Keli...Ada yang pernah makan tak?. Sue pernah dengar ja..makan tak pernah lagi.hehehhee..Tentu sedap kan..lemak2 ja rasanya..Agak jer la...hehehe..
Ni adalah produk yg diperkenalkan oleh Jabatan Perikanan Negeri Melaka sebagai salah satu usaha untuk mempopularkan pengeluaran ikan air tawar.

Ok! nih resepinya...

Bahan-bahan
- Daging ikan keli (fillet) 1 kg
- Bawang merah (besar) 2 biji
- Bawang putih 1 buku
- Serai 2 batang
- Halia 250g
- Lengkuas 2 inci
- Asam jawa 100g
- Gula pasir 250g
- Jintan manis 1 sudu
- Ketumbar 1 sudu
- Serbuk kunyit 3 sudu
- Kacang tanah 150g
- Madu 5 sudu

Cara-cara
- Hiris daging ikan keli nipis (melintang serat daging)
- Kisar halus bahan-bahan 2,3,4,5 dan 6
- Kisar halus bahan 9,10 dan 12 dengan menggoreng tanpa minyak sebelumnya
- Ramas asam jawa dengan sejumlah air
- Gaulkan kesemua bahan-bahan yang telah disiapkan beserta dengan daging ikan termasuklah
bahan 8 dan 11 hingga sebati
- Perapkan sehingga 30 minit dan sebaiknya di dalam keadaan sejuk beku
- Gunakan lidi pencucuk sate dan mencucuknya mengikut saiz sate di pasaran.

Ok!..siap resepinya..Silalah mencuba ya..Kalau dah cuba..jangan lupa bg tau ya..Ya la..nak tau gak macam mana rasanya..sedap ker tidak..Adakah sehingga menjilat jari or lidi..Hehhehee..
Nak harap tuan belog ni yg mencuba dulu..mintak maap la...menu list yg ado tu pun masih byk bersusun laie tunggu dicuba..ekekekekke...


~ Sumber: Majalah Agrobiz-Jumaat 3 September 2010( Utusan Malaysia)



4 comments:

Nur Ede said...

Salam Sue.. klu kat Trg mmg ade orang jual sate ikan.. tapi ikan ape x tau ler pulak... klu ikan keli d buat sate nie..uisks sedap ke sue.. baru pertama kali akak dengo...

ijan said...

hah? satey ikan keli??? biar betui.... huh! kite memang peminat no 1 ikan keli... wah kalau jumpa ni harus ku belasah sampai kenyang.... heheh

deeTha H said...

salam Sue..
wah, sedapnya makan sate tu..
tapi, ikan keli tu macam mana pula? hihihi

Mia-Ina said...

ish,,,sedap ke?x nah rasa lak

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "