Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Tuesday, 28 September 2010

Lipas..

Masuk nih dah dua kali terperanjat..Tengah syok2 tunaikan hajat tetiba ternampak lipas..Lipas yang pesen bleh terbang2 lak tu..Mana tak haru..silap langkah skit mau dia terbang kat kita..Tak ke naya tu..Elok2 plak tu dia manjat kat pintu..mana ko nak lari..hehehhehe~ Pic Google~

Share sikit info pasal lipas...

LIPAS BOLEH HASILKAN 40 BIJI TELUR.
Lipas atau nama saintifiknya Macropanesthia Rhinoceros merupakan sejenis serangga perosak ( tengok?..P.E.R.O.S.A.K ok!) yang tinggal di kawasan gelap dan lembap.
Serangga ini hidup dengan memakan sisa makanan yang terbiar. Melihat kepada kitaran hidup seekor lipas, ia membiak dengan menghasilkan sarang telur yang mengandungi antara 16 hingga 40 biji telur di dalamnya.
Telur itu kemudiannya akan mengeluarkan lipas muda yang dikenali sebagai nimfa. Nimfa akan mengalami proses persalinan kulit beberapa kali sebelum menjadi lipas dewasa.
~ Sumber Estidotmy edisi 92~



3 comments:

cintaKusayangMu said...

sgt geli ngn kipas....bau dia pn xthn...adoi menyengat...

Cik_Nomi said...

lipas penah gigit tali handbeg aku yang baru pakai sekali due je kot.. jenuh pk sape yg gigit.. nak kate tikus.. macam kecik sgt gigi die.. lagipun umah aku takde tikus..

akhirnye aku simpulkan lipas yang gigit.. huwaaa..

kairyl said...

even aku lelaki...aku geli dengan bende bername lipas nih...aku bukan TAKUT...tapi GELI.....bau busuk....suke terbang2....pernah pijak lipas tuh tgk die mati, jap lagi cucuh dengan puntung rokok die terus idop balik..panjang betol nyawa die....

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "