Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (212) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (15) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Thursday, 15 July, 2010

Sayang..sayang buah kepayang

Salam semua..

Mesti korang tertanya2 kan..biji apa kah ini?..

Ekekekkeke..inilah rupanya buah Kepayang@ keluak...Ni pun sue copy paste dr dapur kak hana jopun nuu..kak hana lak amik dr Deetha...( hehehe..i selongkar dapur u all tuuu..kalau bersepah..sowiieee yaaa)

Hehehehe...nasib i dah kawen you..kalau belum..naya ja..bini spesis yg tak kenai segala jenis rempah ni...
Ok!..i ngaku hokey..sue mmg tak bapa kenai bab rempah ratus ni duluuu..dulu laa ya..Skang ni..errr..ok kot!..heheh.. ( siyes..sue tak dapat besakan mana jintan manis dan jintan putih..besa kalu mak suh ambik..sue akan tanya yg mcm mana rupanya..Yg sue tau..macam padi tu..tu dia la jintan..hehehhe)..~( Haaa..tgk ni..betul kan rupanya mcm padi kering..heeee..malu..nyurukk..sbb jahil sgt bab ni)~



Ya la..i masak simple2 ja..main campak2 ja..janji sodap...Tak kose nak buh segala macam rempah ratus yg ntah apa2 jenis tu..Lagi pun sue ni tak bapa suka ngan bau2an tu..

Tapi skang ni..sue dah mula berjinak2 gunakan rempah ratus yg betul dlm masakan...benda2 ni lah rupanya yg buat masakan lagi tambah sedap rupanya..hehehehe...

And..sebenarnyakan..ada satu lagi rahsia dlm hal2 dapur ni yg sue tak terpecah lobang laie..heeee..Tak pa..nanti2 lah plak sue cita..
Cita skang..mau rami lak yg guling2 gelakkan sue..sebab nampak sangat ler i ni 'Tersangat la pandainya dlm hal2 dapur ni"..Ekekkeke...




4 comments:

ijan said...

Erk.. kite pun tersangatla tak pandainya bab2 rempah ratus ni. bila terpaksa masak sendiri baru terhegeh hegeh nak kena belajar mana itu mana ini... harusla tengok internet kalo tak mau silap beli.hehe... jintan pun baru je berkenal kenalan.hehehe :)

zara aluwi said...

Sekarang ni mudah nak dapat segala jenis rempah ratus dan herba. Malah yang disiap mesin dan peket dah ada. Pilih saja.

Dolu-dolu... nak masak rempah (Kari), kena giling dg batu giling. Belengas gak ketiak dibuatnya. Kalau yg baru-baru kahwin tu... mengeluh gak nak tau rempah apa yg nak digunakan hehehe mak mentua bercekak pingang kat belakang.

Anonymous said...

Ijan:hehehe..tu la pasai..nasib ada internet..kalau tak der..pandai2 la rajin bertanya..

kak Zara:Kalau sue l dizamn yg semua kena buat sendiri tu..mau menangis agaknya..hehehhe..Tapi..giling cili, sue penah buat la kak..sbb kat rumah sue still ada lg batu giling tu...

sue said...

Ijan:hehehe..tu la pasai..nasib ada internet..kalau tak der..pandai2 la rajin bertanya..

kak Zara:Kalau sue l dizamn yg semua kena buat sendiri tu..mau menangis agaknya..hehehhe..Tapi..giling cili, sue penah buat la kak..sbb kat rumah sue still ada lg batu giling tu...

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "