Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Saturday, 10 July 2010

Ayam masak kicap



Salam..Menu simple ajer hari ni..Tak der idea nak masak apa...Ingat nak masak Rawon mcm Deetha tu..tapi..byk bahan2 tak pernah jumpa...Lama duk ngadap ayam kat sinki..Alih2..masak jer lah menu Ayam Masak Kicap...Sonang yo..cepat dan pantas...Campak- campak jer...Lagi pun..tu fevorite orang2 kat rumah ni...


Bahan- bahan

* Ayam- siap2 goreng
* Kentang ( tapi sue buh carrot..sebab sue suka carrot laie..manis ja)
* 1 biji bawang besar
* 2 biji bawang merah
* 2 biji bawang putih
* 1 inci halia skit
* kayu manis & bunga lawang
* Lada putih ( Pun..kalau nak letak..sue suka buh skit..)
* Cili beso - hiris ja
* Buah tomato ( tak bubuh pun tak pa )
* Batang Saleri ( tak bubuh pun tak pa..tapi sue suka bubuh)
* Sos tiram - nih..tak bubuh pun tak pa
* Garam & perasa ( kalau nak bubuh la..sue tak pakai perasa pun)
* Air
* Kicap



Cara- cara

* Tumis bawang putih, merah, halia, kayu manis & bunga lawang hingga naik bau
* Masukkan sos tiram, kicap, lada putih dan air
* Masukkan ayam ,carrot dan bawang besar
* Last sekali buh hirisan cili besar dan batang saleri..






p/s - Watermark tak do..laptop nih..tak dak photoshop...Aduiihh..windunya dgn my lappy..huuu




2 comments:

deeTha H said...

salam Sue,
tak ada rawon, ayam masak kecap pun jadi yaa.. hehe
di malay tak ada keluak,ke? mungkin namanya bukan keluak tapi kepayang/payang. coba cari di pasar tradisional, mungkin ada :)

ibh said...

Ekekeke..sue ni mmg kureng skit pasal rempah ratus ni...Kadang2..byk yg sue tak kenal pun..heeee...Orang pandai sgt masak ler katakan..kihkihkih

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "