Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Monday, 17 May 2010

Hari yang memenatkan

Alhamdulillah..setakat ni semua rancangan berjalan dengan lancar. Sue gerak dari KL ke Perlis Jam 10 lebih..dan sampai di kampung jam 8 pagi lebih kurang...Sampai2..terus bantu SIL tolong MIL mandi..Walau pun badan emang letih sesangat, tapi sian tengok SIL..sue bantu juga tolong mandikan MIL ( MIL nampak teruk juga..dia hanya bleh mengesot..coz luka dikakinya dah teruk)



Tengok macam tu kedaan MIL, cik hb cakap..kena gerak balik KL malam tu juga..Sebab nak bawa MIL cepat2 ke Hospital...So, pada hari yg sama..kami gerak balik ke KL padam jam 8.45 malam...So..bermulalah macam2 situasi...

Bagi memudahkan perjalanan..kami cadangkan MIL pakai pampers ja..coz dia kerap kencing dan susah juga nak ker toilet...Dia berat juga nak ikut cadangan kami tu...tapi bila dipujuk..dia pakai juga...Kakinya juga cik hb..suh balut dengan plastik coz lukanya dah mula busuk dan berbau..(bukan sebab pa..duduk dalam keta kan..kang ada pula yg pengsan..tp serius la..bukan sue saja yg tak tahan..cik hb pun tak tahan..tu pasai dia beria2 suh mak dia balut dengan plastik)


Sampai dekat satu petronas..MIL dah tak tahan..gatal katanya pakai pampers..so..dengan cengeinya dia buka pampers..Cik hb..tak bleh nak cakap pa dah..sbb mak dia dah bukak pun..


Sampai dekat tempat rehat Bukit Gantang rasanya ( rasa2nya..maklum la mamai kan..tak betui sangat..sebab terlalu letih )..MIL, bunyik dia nak kencing..Hadoii laa..kan dah cakap..memang payah la...Pe lagi..memunggah barang la kami pepagi buta tu ( jam dalam kul 2 lebih ) coz kusi roda dalam bonet bersesak dengan beg2. Sian cik hb..nampak sangat keletihannya..so..sue bantu MIL ke tandas..memang merasa la payahnya menjaga orang yang sakit ni rupanya..Sakit pinggang yang belum ok lagi ni..jadi bertambah sakit jadinya...Dan macam2 lagi kerenah2 sepanjang perjalanan dari perlis ke KL tu..


Alhamdulillah..kami sampai ke KL dekat kul 5.15 pagi...Memang tak sangka..cepat juga sampainya...Lepas solat..sambung tidur dulu...

Kami bawa dia ke Hospital dalam kul 1 lebih...Sepanjang disana..sue tak follow pun masuk ke bilik rawatan kat kecemasan tu...sue tunggu kat luar ja...Cik hb..tinggal sat sebab da nak pi jenguk keja dia kat opis sat..So, sue kan tunggu kalau2 doktor panggil waris masuk..Sue tunggu dekat kul 4 lebih..tapi still tak panggil2 lagi..Call cik hb...suh dia pi masuk tengok..kenapa lama sangat...Last2..cik hb pulak tak muncul2 . Pukul 6.45 petang cik hb kuar..dia cakap mak tak mo duduk wad..My MIL buat hal rupanya..dia marah2 tak mau duduk wad..tak mo cuci kaki siap tarik2 wayar kat badan dia...( salah dr tu juga..pasai pa la dia habaq yg kaki mak tu kena dipotong juga..Mau tak meroyan orang tua tu).

Sue masuk..cuba pujuk MIL..kami duduk bincang baik2 lama juga...kasi psyiko skit..Akhirnya dalam kul 7.15 malam..dia setuju juga masuk wad...Lega rasanya...Selesai urusan sepenuhnya di wad dalam kul 8 lebih...

Tak habih lagi...sue tak balik rumah lagi...Pi plak opis cik hb..tolong dia siapkan keja..Coz report perlu disiapkan..sebab esoknya big bos nak tengok..Teman dan tolong cik hb sampai jam 11 lebih..Keja tak siap pun..tp cik hb ajak balik ( dia sian kot tengok sue..nak bukak mata pun tak larat dah..)


Sampai rumah..tak pikir dah nak iron baju ka apa..biaq pi la..sok pagi2 bleh iron..Yang penting tilam dan bantal dah melambai2...

Sekian cerita carca marba sue sepanjang cuti hujung minggu lepas...Alhamdulillah..syukur sangat sue tengok cik hb sangat2 la bersabar dalam melayan kerenah ibunya..Sue juga sentiasa tiup dalam diri sue..untuk sentiasa bersabar berhadapan dengan kerenah MIL sue...

Secara kebetulan..sebenarnya..mak sue juga sudah berada di KL juga sekarang ni..sebab dia pun ada cheak up kat PPUM..Tak pa la..kakak ada untuk bantu mak..Lagi pun mak dah pesan pada sue..Jaga lah MIL tu..layan baik2 dan banyak2 bersabar...hal dia jangan dirisaukan...
Hu..huu..itulah mak sue..dengar suaranya pun dah boleh beri semangat dan kekuatan pada sue..
Tak pa mak..nanti kalau sue free..sue pi tengok mak kat rumah kak uda ya...


3 comments:

Mia-Ina said...

sebak pulak baca cerita kak sue ni...yg pastinya kedua2x yg bernama ibu kandung & ibu mertua perlu kite jaga hati mereka dlm ms yg sama. xpela kak...ada ms lawati gak mak akak...org tua2 ni dia pesan ada benarnya..bile sakit, mmg dia nk perhatian & hal yg menggembirakan adalah anak2 jenguk dia

ieda said...

salam sue .. bagusnya sue jaga MIL mcm tuh .. itulah yg bagus sue .. pahala dia amatlah besar .. kata org tua2 kalau jaga MIL lebih besar pahala dari ibu sendiri .. sbb dosa kita sah2 diampukan oleh ibu tapi kalau dosa dgn MIL di perhitungkan satu2 disana .. ya allah minta diselisihkan jauh2 dari kita ..

insyaallah sue segala pengorbanan sue dan penat su ada ganjaran dari allah .. lambat dan cepat jerk .. itu janji allah ..

sue beruntung ada MIL .. akak dah dari awal kawin memang MIL dan FIL dah x der .. hb akak anak yatim piatu .. huhuhu kdg2 tuh teringin nak merasa beri layanan pada MIL dan FIL .. huhuhu arwah FIL akak x jumpa punn sbb dia x der waktu hb kecik2 layie :(

ibh said...

Tq mia ina ..kak ieda..hope sue akak sabar dan tabah..Aminn..
Thank's ya semua nasihat tu...

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "