Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (212) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (15) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Friday, 10 August, 2012

Udang Masak Lemak Cili Api

Assalamualaikum..
Masing- masing dah banyak buat biskut sue tengok. Sue ja yang makin kendur, tak kencang dah aktiviti membiskut. Enjin lemau la..Minyak enjin tak top pu lagi..HIhihiii..

Ni menu ntah iftar ke berapa ntah. Saja sue share sini sebagai bukti yang tahun ni sue rajin sikit masak dalam bulan  puasa ni..Ekekekee..tak ble belah betul la kan.

Mintak maaf la ya, sue kalau masak main belasah ja. Main ikut sedap rasa ja. Cuma kalau bab nak taip resepi tu ja gagal. :P



UDANG MASAK LEMAK CILI API ( stail taram saja)
Sumber: Sue @Suemiezi

Bahan-bahan

Udang
1 batang serai
*1/2 biji bawang mesar
*cili padi ( agak-agak la ya..kalau nak pedas buh la banyak)
*sedikit kunyit hidup atau kunyit serbuk
1 biji bawang putih -hiris
1 biji bawag merah - hiris
sedikit garam
1 helai daun kunyit
1/2 kiub pati ayam
1 cawan susu kreamer ideal
kentang
asam keping - Tak nak bubuh pun tak pa or nak ganti dengan belimbing tunjuk pun tak pa.
Cara- caranya

1. Kisar bahan bertanda * hingga lumat Tumiskan bahan yg dihiris bersama serai yg diketuk. kemudian curahkan bahan yg dikisar ke dalam periuk. Kacau sampai pecah minyak or masak dan masuk kan kiub pati ayam. Lepas tu boleh la masuk kan kentang.

2. Selepas itu masukkan sedikit air ( agak2 la ya dalam 1 cawan or  Ikut pada banyak mana nak) dan  asam keping . Kemudian masukkan  susu kremer dan  kacau selalu, setelah kuah agak mendidih baru masukkan udang, biarkan sebentar, selepas itu baru masukkan hirisan daun kunyit. jangan masak udang terlalu lama,balancekan lah rasa ya.

3. Setelah udang masak, angkat dan Siap!...


Maaf la ya..sue memang tak pandai nak tulis resepi. Masak main taram ja. Kadang- kadang sue letak gula sikit untuk balance kan rasanya...Tak letak serbuk  perasa. Tapi kiub pati ayam tu memang selalunya letak dalam masakan. Tu kira perasa juga la tu kan.. Heee.. (^_^)


*Nih. N3 auto publish (^_^).

3 comments:

ijayuji said...

Salam kak sue! dah bangun belum? ehehe.. kita dtg dah tengah2 malam nii, nmpk udang lah pulak ni kalau mkn pedas2 esok pagi kompem kuar masuk jerr niii ehehe...

ieda said...

sedap2 .. akk pun rajin buat
lebih kurang resepi sue jugak ;)

zila norazila said...

salam sue..
akk pun sama..thun nie terlalu rajin memasak he hehe puji diri jgk nie..he hehe tapi yg simple mimple jew..sedapnya udang tue..fav akk jgk nie:)

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "