Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (212) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (15) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Monday, 13 August, 2012

Green Peas Cookies


ASSALAMUALAIKUM
Tak sampai seminggu pun lagi nak raya kan. Sue ni dah kelam kelibut tak cukup tangan nak siapkan apa yang patut. Salah sendiri la tu kan, sebelum ni rilek sangat. Tak fikir pun pasal raya. Dah la kebetulan kat office pun serabut juga. Kerja banyak di saat-saat nak bercuti. Sabor ja lah..ni dugaan nak bercuti la ni. Nak tak nak kena hadap juga kan.

Okeh!..malam tadi sempat buat biskut ni untuk kali ke dua. Dah siap bungkus untuk di bawa ke rumah MIL. Tahun ni kalau boleh memang tak mahu beli dah. nak makan biskut yang buat sendiri ja.

Sue ambik resepi yang mudah- mudah saja. Kebetulan pulak memang sue suka dengan biskut ni. Tapi selama ni beli ja. Tak sangka pula senang ja nak buatnya rupanya. Sekejap ja nak mengadunnya, cuma bercinta sikit bila nak menerap tu ja. Sebab sue punya dulang pembako kecik sangat. Makanya kena terap sikit- sikit. Nampaknya kena beli juga dulang pembakar yang besar.

Sebelum ni tengok AlongRos ada buat juga cookies ni. Lepas tu Kak Yatie pulak. Resepi kali ni sue copy terus ja dari Kak Yatie. Yang mana nak skodeng cookies diaorang boleh la masuk ke dapo dua kakak yang lawo awet muda ni ya... (^_^)


GREEN PEAS COOKIES
Sumber: AlongRos, Kak Yatie

Bahan-Bahannya:
  • 1 cwn Tepung Kcg Peas
  • 1 cwn Tepung Gandum
  • 1/2 cwn Gula Aising
  • 1/2 st Baking Powder
  • 1/2 st Garam
  • 1/2 cwn Minyak Mazola atau secukupnya..(tuang sikit2 ya masa menguli doh)
  • 1 biji Telur Kuning-Yatie tambah sedikit warna kuning
Cara-Cara

  1. Gaulkan kesemua bhn2 kering sehingga sebati.
  2. Tuangkan minyak Mazola sedikit2 sehingga terbentuk doh lembut.
  3. Bentukkan bulat2 seperti guli. Sapukan atasnya dgn telur kuning.
  4. Bakar dgn suhu 180C selama 15 minit atau sehingga masak.
  5. Sejukkan & Simpan dlm bekas kedap udara.



Published with Blogger-droid v2.0.6

9 comments:

ijayuji said...

Salam kak sue! Selamat hari raya buat akak n family kat sana :)) maaf zahir batin, halakan apa2 yg kita ambik dr blog akak atau kat FB, andai ada terkasar bahasa masa antar komen kat sini, maafkan jugak ya, raya nanti jalan2 lerrr kat jb ehehe... sedapnya kukis ni lama nak buat kukis ni tp tepung kacang pea tu takde huhu.. nanti balik mesia nak carik :D

eynda said...

Nak pi beraya la nanti... boleh makan cookies hasil air tangan sue :-)

miss sue said...

salam akak manes :) hehehee lame x walking kat blog org .. hehehe
slmt berpuase !

zila norazila said...

salam sue
sama la kita..akk pun nk ujung2 nie..keja kt opis banyak pulak..nyampah btl..hehhee dah fikir nk cuti jew nie..cantik biskut sue..mesti diorg heppy dpt rasa air tgn sue thun nie..selamat hari raya sue:)

ibh_sue said...

Wkslm ika. Ika nak balik dah ya. Semoga selamat sampai masia ya. Sama lah akk pun. Halalkan apa yg terambil dan terkutuk tu ya. Hiiii. . Selamat hari raya ika.

ibh_sue said...

Boleh. Boleh. .Heeee, tp rasanya lps raya kn bwt sekut lg ni. Yg tu sikit ja hasilnya. ;)

ibh_sue said...

Wksl sue. Lama senyap. Bz ya ;)

ibh_sue said...

Wkslm kak zila.
Kannnn. . Makin nak cuti makin byk keja. Letih badan rasanya. Selamat hari raya utk akk juga ;)

hyderabadgiftsflowers said...

nice blog. visit was useful. keep blogging. from www.hyderabadgiftsflowers.com

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "