Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Saturday, 30 June 2012

Cucuq Nangka


Assalamualaikum.
Alhamdulillah, subuh tadi hujan turun membasahi bumi. So, pagi ni terasa segar sangat. Hari ni kami nak balik kampung lagi. Kebetulan esok hb nak pergi kenduri kahwin kawan dia.
Macam biasa, sue akan sediakan sikit makanan yang kami boleh buat kudap- kudapan dalam perjalanan tu nanti. Hehehee. . Bunyi macam jauh sangat ja kampung tu. Hari ni balik Sg. Besar ya. Kampung sue.  Ngeeeee.
Ok!. Sue just buat cucuq simple ja. Adunan yg macam ni akan menghasilkan cucuq yg rangup n liat2 lembut di dalam. »»»»» alasan. . Padahal malas nak membancuh. Kikkiiii.
CUCUQ NANGKA. (resepi agak2 saja ya)
Bahan-bahan.
3 cawan tepung, 2 cawan isi nangka (disiat2- lg byk lg sedap), secubit garam dan air.
Cara- cara.
Gaul semua bahan. Goreng. Siap!
Ok! Jemput sarapan ya. Oh ya! Bukan ni saja tau menu pagi ni. Tu kat dapo tu, tengah tanak pulut dan gandingannya ikan wadi or senang kira ikan pekasam. Emmmmm. . Yummmy. Daaaa. . Semuaaa. .
Published with Blogger-droid v2.0.6

28 comments:

~K Ham~ said...

salam sue...safe journey...take care my dear....muahhhhhhh

kak ina kl said...

akak tak pernah lagi buat cucur nangka..tentu sedap kan

Acik Erna said...

acik jugak elum pernah uat cucuq nangka..nangk cuma makan mentah. buat bubur dan buat agar2 je

ibh_sue said...

Buat agar2? X pnh try lg. Ok jg kan. Kn try jg ni. :)

ibh_sue said...

Kak ina, klu nagka yg dah lembik2 gitu sesuai buat cucuq ni. Lg byk nangkanya lg sedap :)

ibh_sue said...

Tq k Ham :)

ieda said...

alamak .. selalu dgr cempedak grg ,, nie cucuq nangka .. menarik ;)

gerhana luka said...

sedapkan sue cekodok nangka, lagi satu kalau nangka yg kampung punya tu isinya yg lembik kalau buat murtabak perghh sedapp sampai tak cukup seketul.

ibh_sue said...

Kan kan kan. . Sedap. Alamak stok nangka dah habis. Teringin plak nak mkn murtabak nangka.

ibh_sue said...

Kak ieda, kat kg biasa ja ni. Per yg x bleh dibuat cucuq. Semua benda buleh. Hantu cucuq. . Hieeeeee

HomeKreation said...

Aslmkm. Tak pnh lagi mkn cucuq nangka tp Along dah boleh bayangkan, mesti sedap wangi & lemak2 masin!

sury_masury said...

baru je nk mengen deng...dh habis ke cucuq nangka tu..dh balik rupanya........

Cheetah said...

kreatif2! x penah dgr lagi cucur nangka.hehehe.. salam perkenalan :)

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Hihi baru je makan nangka fresh..ada cucur pulak kat sini. Mintakkkk..tukar ngan sweet corn je..leh tak? :)

cikmanggis said...

salam sue..Cm baru buat cucur Durian..satu rumah bau durian..

Qasey Honey said...

betul la...xpenah lg nmpk n mkn cucur nangka ni...kreatiff...mesti sedap rasanye tu...

hana said...

salam sue... sgt suker akan nangka. tp klu bli tuh jarang2 la dpt yg manis... agaknyer depa nih kurang siram gula kat pokok kot.. kekekeke

Shahriah Abdullah Novelis said...

Sue cayang selamat dalam perjalanan pergi dan pulang ya.. waduhhh tak pernah makan jemput nangka tu mesti wangi dan lemak manis.. i like.. nanti nak cuba tunggu ada nangka heheh

ibh_sue said...

Akakakaka. . Kena siram gula ka? Teringat lak dulu2 mmg pnh dgr kalau nak buah manis siram gula kat pokok tu. Iskh! X lojik laa. . Semut ja nnti. Heeee

ibh_sue said...

Ala QH, sue masa kecik2 mcm2 cucuq mak buat. Yg x pnh buat tu la sedap. . Heeee. . Tp nak wat cam na, sue ni antu cucuq. Eh! Tapi mmg sedap ar cucuq nangka ni. Lg2 klu byk nangkanya. Heee

ibh_sue said...

Wkslm CM. Cucuq doyan pun sedap. Bau dia mmg ble buat satu rmh berbau doyan. Heee

ibh_sue said...

Boleh. . Boleh sgt. Sbb sue pun antu jagung jg. Hihihiiii. . Nak 2 cup ya :p

ibh_sue said...

Alamak! Ya ka. Rasa mcm biasa ja cucuq nangka ni.
Salam perkenalan jg cheetah.

ibh_sue said...

Sury_masury. . Dah balik pun. . Heeee.
Cucuq kita buat lain kali lg ya. Nnti sue bg jamu mata lg. . Kikkkjiiii

ibh_sue said...

Wkslm along.
Pd tekak sue mmg sedapppp. . :)

ibh_sue said...

Kak sha. Alhamdulillah dah selamat sampai dan dah selamat kembali pun. (^_^)

yan's cottage said...

salam sue.....
yan penah buat cucur nangka ni....
tapi yan bland nangkanya sue kebetulan ada nangka tu bolehlah buat thab thim koob.....

zila norazila said...

salam sue..x pernah buat cucur nangka nie..mesti sedap..keep resepi la:p

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "