Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (212) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (15) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Monday, 4 June, 2012

Limau bali berbuah Kundur

Cak!..Assalamualaikum.

Tetiba pulak kuar tajuk Limau bali dan kundur kan. Heeee..
Tu tajuk merapu ja tu. Tapi hari ni, meh kita ambik tahu sikit kebaikan kundur ni.

Di malaysia ni ada dua jenis kundur rupanya, Kundur Cina dan kundur jawa (wah!..glamer orang cina dan jawa ya).
Antara info lain pasal buah ni:
- Buah kundur didapati mengandungi 97% air dan sedikit garam galian serta vitamin, kanji, alkaloid
   jenis cucurbitine, resin asid, protien jenis myosin dan vitellin, seta gula.
- Dari segi kesihatan buah ini didapati mempunyai ciri menyejukkan badan.
-  Juga sesuai di makan untuk menghilangkan dahaga dan perangsang buang air kecil.
- Di China, kulit buah, isi buah, jus dan biji kundur digunakan sebagai ubat untuk merangsang buang
   air kecil dan air besar, penawar demam panas, buasir, lebam atau bengkak, tonik, sakit usus, sakit
   buah pinggang, kencing manis, dropsy (takungan air dalam badan) dan lemah limfa.
- Abu biji kundur digunakan untuk mengubat penyakit gonorea manakala abu kulit buah untuk
   penyakit luka.
- Masyarakat Filipina memasak buah kundur segar untuk dijadikan sirup dan ubat bagi masalah
   pernafasan dan paru-paru. Air kundur juga didapati sebagai bahan cuci mata yang merah dan
   bengkak.

Ok lah..Lain2 info boleh google ya. Semua info ni sue baca kat SINI. Tq, pada tuan blog untuk info ni. Kalau tak baca ni tadi, tak tau pun yang buah kundur tu banyak khasiatnya.
Bukan apa, biasanya..buah kundur ni terbuang macam tu saja. Selain dari dibuat halwa and dijadikan lauk..Lain-lain tu, tak tahu nak buat apa lagi.


Nah!..Layannn..Ni la dia POKOK LIMAU BALI BERBUAH KUNDUR..kikikii Pic ambik masa balik  kampung hari tu. Pokok kundur ni kan merayap...so, ada yang merayap panjat pokok limau, pokok mata kucing dan macam-macam pokok lah.  Saja snap..kunon-kunon majik la..Kikikii..hancus kalau anak-anak yang memang tak pernah tengok or tau, macam mana pokok kundur tu, kompem percaya yang buah kundur tu berbuah macam ni..Nun duduk atas pokok..Ngeeee Jangan marah ya..Nak tau pi google macam mana rupa kundur ya..Heee



13 comments:

ieda said...

uishh akk pun x pernah dgr niee ;)

Bitt (double IS) said...

hi salam kenal
bagus info ini..
saya follow :)

gerhana luka said...

pandai kan pokok kundur tu mengelirukan orang kik.kik.kik.. ingatkan betul la pokok limau bali berbuah kundur.
masa budak2 dulu kalau sapa pakai bedak sampai putih mesti orang tua2 kata putih macam kundur sbb buah kundur kan putih kulitnya macam pakai bedak hee..

Bicara Kak Noor said...

salam Sue, wah limau bali berbuah kundur hebat tu,kalau kat kampong akak kan buah kundur dia orang buat kari dengan daging tau sedap kalau tak percaya try lah buat pasti sedap,cantik gambar tu jarang tengok kundur panjat tk pokok limau,nasib balik tak dekat pokok kelapa kalau tidak pasti susah tu nak panjat heee

ibh_sue said...

Tu la kak. Sue pun kak. Sbb kundur ni x glamer kot, tu pasal x da nak ambik tau pasal khasiatnya. :)

ibh_sue said...

Hi Bitt!! Salam kenal jg :)

ibh_sue said...

Tipah tertipu la ni. Hihihiiii eh! Bkn kalu pakai betak pitih tu org pggl mcm tepung gomak ka. . Heeee

ibh_sue said...

Wkslm kak.
Emmm. . Ok jg kan kalau buat kari. Gantikan kentang kan. Tentu sedap. :)

Qasey Honey said...

waduhhh...tipah ttipu uuu...hukhuk...

eyndayusoff said...

Suka minum teh kundur :-)

ibh_sue said...

Wahahaaa (^_~)

ibh_sue said...

Teh kundur? Ayooo mcm mn sue ble x pnh tau ni. Ngeeee

Anonymous said...

I enjoy reading thrоugh an artіcle that сan mаke people thіnk.
Alѕο, thanκs fοr peгmitting me tο
comment!
Here is my web page : supplements for weight loss

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "