Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (212) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (15) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Tuesday, 9 October, 2012

BISKUT CHIP COKLAT TELUR REBUS



Assalamualaikum. . . Salam manis semua. Walaupun perpisat- pisat gosok mata, muka kena still maintain manis ya..gagah kan juga update malam- malam. Matanya memang rasa ngantuk, tapi bila baring. . gatal terkebil-kebil pula. Kemas- kemas dapo biar penat. Kot senang tido. Tak juga lelap. Meh! La mengupdate belog ya. . Heeee. .
 
Tayang biskut malam- malam tak pa. Tapi jangan makan biskut malam- malam. Bahaya!. . Senyum meleret cik lelemak nanti. . Heheheee.
 
Akceli tak sabo nak tunggu raya haji dah. Buat saja sekarang. Asal masuk ja dapo Kak Ct, asyik menjeling ja kat biskut ni. Nasib la senang ja buatnya. Anak- anakkk. . semudah A B C ja ya buat biskut ni. Yang ada anak tu, boleh main uli- uli sama- sama. Hehehehee. . Melalut banyak dah ni. Ngeee
 
Oklah, sue sharekan resepi ni kat sini pula. Thanks Kak Ct. Tp, ampun kakak ku, sue dah terderhakakan resepinya. Coklat chip tak cukup pulak, makanya sue tambah dengan almond slice. Oh ya. . Ada lagi sebenarnya kejadiaan masa nak membako biskut ni. Tengok- tengok oven lak buat hal. Api bawah tak menyala panas. Nak nangis dah. . Tp sabo lagi. Off jap. . Ketuk- ketuk sayang, lap- lap sayang. On balik. . Ok akhirnya. . Heeee.
Dah! Meh kita semak resepinya ya.



BISKUT CHIP COKLAT TELUR REBUS
Sumber : Che Ct Delima

Bahan- bahannya:
1 biji telur rebus - dilenyek halus
200g tepung gandum
125g mentega - dipotong dadu kecil
1sdk baking pauder
50g gula kaster
50g gula perang
1 sdt esen vanila
150g coklat chip - sue campur almond

Cara- caranya:
Panaskan oven 180'C.
Campurkan semua bahan dalam mangkuk dan uli dengan tangan atau lebih mudah gunakan food prosesor. Putar hingga sebati.
Tambahkan coklat chip dan almond. Gaul rata dengan tangan atau senduk.
Ambil sedikit adunan anggaran 22g atau sebesar bola golf dan letakkan pafa baking paper (sue letak atas dulang non stick terus). Jarakkan setiap adunan dan tekan dengan tangan atau garfu.
Bakar selama 15 - 20 minit. Keluarkan dari oven. Sejukkan atas redai. Siap.


Okeh! Nih nak peringatkan lah ya. Bak kata Che Ct. Biskut ni lepas keluar oven memang lembik skit. Jangan pulak terkejut ya. Bila dah disejukkan, keras ler balik biskut tu. Jangan pula panikk ya..   Dah sejuk, apa lagi. . Sila lah ngap masuk mulut sekeping dua. Heheheee. .  
Tak rugi buatnya tau. Selamat membiskut ya. . (^_^)

Published with Blogger-droid v2.0.8

13 comments:

Marsita yahya said...

Salam kenal,
BW & join sini dari www.my-mintroom.blogspot.com

gerhana luka said...

tengok resepi je dah tau memang senang nak buat tak de la renyah sangat tapi kalau nak lagi senang apa kata ko pos je kat aku kik.kik.kik.

CT Delima said...

As'salam Sue cayangg..

sedapnyaaa..mcm nak membuat lagi. tapi nak merasa yang sue buat ni dulu hehehe

terima kasih sudi mencuba :)

ibh_sue said...

Salam kenal jg Marsita yahya ;D

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum.. terima kasih datang umah tadi.. :)
unik nama biskutnye.. sure sesedap nama.. :)

izahdaut said...

sue.. sue ni adikbradik ngan haliza AF ke? muka sama la..senyumnya maniss macam haliza AF mata bulat tu. hehhee

hari tu tengok kak ct buat, terpikat jek nak gigit.. nak skeettt sekutt

ibh_sue said...

Gerhana luka..wahahahaaa. . Nak habis dah pun. Per kata ko bwt. Pastu pos kat aku lak. Hiii

ibh_sue said...

Wkslm kak ct.
Sedap kak. . Nak habis dah pun kak. Hehehehee. .
Nanti post lg resepi yg sedap2 ya

ijayuji said...

Salam kak sue!!!! nak nak nak jugakkkk!!! selamat hari raya ehehe.... kita tgh malas nak buat kukis angin nak buat kukis dah hilang terbang kemana ntah tunggu mood rajin yg byk dtg baru boleh buat, nmpk sedap ni kak :-))

zila norazila said...

aah la sue mcm ada kena mengena dgn haliza AF tue..chumill..suka tgk mata sue tue..cantikkk..
amboii dh buat kukis lg..akk nk dtg umh sue la..nk raya ..h ehhehe

ibh_sue said...

Wkslm JaSSNaNi. . Pd sue, memang sedap. ;D

ibh_sue said...

Uih! Haliza AF. . Hahahaha. . Tang mn la yg samanya tu. Dia kurus, sue tembun. .
Meh2. . Ambik sorang skit. Dah tggl sikit ni. Laju ja sue mkn sekut ni. Hahahaha. . Camner x tembun. .

Madam Lala said...

sidappppnyerrrrrrrrrrrr n kretip jugakkk

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "