Labels

Anniversary (1) Award (1) Beauty (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (4) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Daging (1) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (5) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Korean Food (1) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (4) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (5) Masak2 (228) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (10) Menu Mudah (8) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (2) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (17) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (7) Salad (3) Santai (1) Sarapan (13) Senam (9) Shopping (1) SKII (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Friday, 19 August 2016

Kerabu Tomato

Assalamualaikum.
Lama tak muncul..Sesekali muncul kita letak la juga resepi kat sini. Senang untuk rujukan diri sendiri juga di masa akan datang.
Selebihnya boleh jenguk- jenguk Instagram lah ya. Sebabnya sue lebih aktif berkongsi di sana.

Rasanya dah pernah letak..Tp nah sue share lagi (nampak sangat tak ada benda nak sahre kan. hehehe) resepi kerabu yang simple tapi sedap sangat ni. Sesuai kot untuk yang diet. Hehehe




KERABU TOMATO
Sumber: Instagram Dapursuemiezi dan Dapurcikgusiti

Bahan- bahannya:
2 biji buah tomato
1 cawan ikan bilis - yang siap digoreng
2 biji limau kasturi
1 sd gula kabung/ nisan
1 sd sos ikan
1/2 biji bawang besar
2 biji cili padi -  (ikut kepedasan)

Cara- caranya:
Tomato hiris kasar. Hiris halus bawang dan cili.
Dalam satu bekas, satukan tomato, bawang dan cili.
Bekas lain, satukan gula, sos ikan dan jus limau kasturi. Gaul Rata.
Curahkan bancuhan sos ke dalam bekas tomato tadi.
Akhir sekali taburkan ikan bilis.

*Resepi ni sue tak letak garam sebab letak ikan bilis banyak. Boleh tambah garam ikut citarasa.
Begitu juga bahan lain..Boleh tambah untuk simbangkan rasa.





No comments:

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "