Labels

Anniversary (1) Award (1) Beauty (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (4) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Daging (1) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (5) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Korean Food (1) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (4) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (5) Masak2 (228) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (10) Menu Mudah (8) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (2) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (17) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (7) Salad (3) Santai (1) Sarapan (13) Senam (9) Shopping (1) SKII (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Monday, 22 August 2016

KERABU SUHUN



ASSALAMUALAIKUM
Sekali lagi muncul dengan resepi dah basi..Kita update di sini untuk rujukan, Untuk orang diet sesuai kot. Asal resepi dari Cheq Mek Klate Siti @Dapurcikgusiti. Resepi asal gunakan sotong, tapi sue gunakan udang sebab waktu tu udang saja yang ada. Tapi sebab dah kemaruk nak cuba, gunakan saja apa yang ada. (^_^). Nah resepinya, sue share di sini. Tiada sukatan yang tepat..sila buat anggaran ya. 


KERABU SUHUN
Sumber: Instagram Dapurcikgusiti/ Dapursuemiezi


Bahan- bahannya:

Suhun - Rebus siap
Sotong/ udang - Rebus/ celup kejap dalam air panas
Udang kering
1 ulas bawang putih
Cili padi
Bawang besar
Daun ketumbar - hiris
Serai - hiris halus
Batang saleri - sue tambah
Tomato
Sos ikan
Jus limau nipis
Palm sugar/ gula biasa


Cara- caranya:

Tumbuk bawang putih, udang kering dan cili api dan asingkan dalam bekas
Kemudian tambahkan sos ikan, palm sugar/ gula dan  jus limau nipis
Potong memanjang bawang besar (bawang holland) dan tomato. masukkan ke dalam bekas sos tadi.
Udang/ sotong, batang saleri, serai dan daun ketumbar digaul sebati dengan sos tadi.
Akhir sekali baru masukkan suhun yang telah direbus tadi.
Boleh tambahkan air rebusan atau air panas jika ingikan kerabu berkuah sikit.
Boleh juga letak kan kacang tanah tumbuk kasar gitu.

Buat kerabu ni biar cukup rasa ya..masam, pedas masin dan manisnya. Ikut kesesuaian tekak masing- masing lah ya.






*N3 auto publish.



No comments:

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "