Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Sunday, 5 April 2009

Step by step ya

Key zulaikha..akak tunjuk kan step by step macam mana nak buat sebuah kotak...Sorry la..gambo kureng memuaskan skit..sebab amik pakai webcame jer..heee...kamera dalam keta plak....Hasilnya pun tak bapa cantik sebab pakai kertas keras....
First..kertas segi empat macam ni


Lipat segitiga...ulang untuk dua2 bahagian.....

Sampai jadi macam ni....nampak tak..akan ada garis tnada lipatan macam atas ni....

Kemudian..lipat setiap penjuru kertas hingga sampai ke titik tengah lipatan..

sampai jadi macam ni...

Kemudian. lipatkan satu bahagian kedalam...juga tepat ke tengah..berdasarkan garisan lipatan tadi ya...

buat juga teknik yang sama untuk bahagian yang satu lagi...macam ni

Kemudian tebalikkan...lipat pula ke belakang hingga sampai ke garisan lipatan ditengah2....

pandangan sisi...lipatan ke belakang

lipat bahagian satu lagi sampai jadi macam ni...
pandangan belakang

Lepas tu...buka balik lipatan...biarkan 2 bahagian terbuka terus dan 2 bahagian terbuka separuh..macam gambar di atas ni...

Kemudian amik bahagian yang terbuka penuh...lipat seperti di atas..membawa masuk lipatan ke dalam..( ni kena buat cermat2)....Alamak..tak reti nak terangkan..tengok gambar tu jer lah ya....


Lipat ke dalam dan kemaskan

Buat bahagian sebelah lagi..sama seperti tadi..dan kemaskan...
Lipat...dan kemaskan lipatan


Taaadaaaaaa...siap la sudah...

Nak nampak cantik..bleh la..buat macam ni...letak bunga dan riben skit....Siap...


Selamat mencuba



2 comments:

Zulaikha said...

thank u kak sue..
hehehe..

Idayu said...

sy dh cuba, lama dh mencari camna nk buat kotak ni..tq for sharing:)moga ditambah pahala (",)

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "