Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Thursday, 29 November 2012

Biskut Kismis


Assalamualaikum.
Apa khabar semua. Hope semua sihat-sihat. Baru berkesempatan nak update. Tu pun tak sempat lagi nak kongsikan cerita percutian sue yg biasa-biasa saja, tapi ada cerita menarik sepanjang percutian tu.

Akceli ni Biskut Kismis ni adalah hasil derhaka dari Resepi  Biskut Nestum Kismis.  Sesuka hati ja sue menderhakakan resepi tu ya..Hehehehe. Ni projek dah lepas. Dah jadi baja pun. Projek membiskut dengan anak-anak buah tercinta. Atas permintaan mereka yang nak main masak-masak.
 
Apa yang seronoknya bila tengok anak-anak buah teruja tunggu depan oven. Hilang letih makcik ko ni nak oi..Keluar ja dari oben..habis..Kuar ja habis...Huhuhuu... Nanti kita main masak-masak lagi ya anak- anak. (^_^).
 
Siap masak, sue terus berkemas sebab nak gerak ke Utara pula. Okeh! part tu nanti cerita ya. Meh kita tengok resepi dulu. Resepi yang sue ambik dari Ika dan telah diderhakakan sikit. Hehehehe

BISKUT KISMIS
Resepi : Ika @ Kurniaanmu.blogspot.com
Resepi Olahan : Sue@Suemiezi

Bahan- bahannya:
  • 250g butter
  • 100g kismis
  • 3 cawan tepung gandum
  • 1 cawan susu tepung - part ni ja yg sue derhakakan. :)
  • 1 1/2 cawan gula halus - Sue guna broun sugar
  • 2 biji telur

  • Cara-caranya:
    1. Pukul butter dan gula hingga kembang.
    2. Masukkan telur esen vanilla, pukul lagi.
    3. Masukkan tepung dan susu tepung, gaul.
    4. Masukkan pula kismis dan uli adunan ikut bentuk yg digemari.
    5. Bakar pd suhu 180 selama 20 minit.

    Untuk kali ni, sue tak guna mixer pun. Sue tukang sediakan dan  bubuh bahan, kakak sue yang tukang gaul. anak-anak sekelian tukang menyebuk, rakus tak menyabo. Dia gaul dengan tangan saja. Susu tepung pun guna 1 cawan saja sebab mengepau susu tepung anak buah (susu mahal tu..hehehe). So adunan sekut ni memang agak lembik sikit. Masa nak bako, sue gunakan sudu untuk letakkan adunan pada dulang pembakar dan tekan dengan garfu ya.



    *Bestnya kalo dapat main masak2 dengan anak2 sendirik kan. Huhuhuu..

    10 comments:

    Mas said...

    buat kudap2 makan depan tv best ni kak..

    yan's cottage said...

    salam SUE....
    amboi...bercuti sakan noh....mesti penat baru balik bercuti nie....nampak sedap je biskut tu...dapat sebalang dok kat depan tv krp2 tinggal balang je he heee....

    ibh_sue said...

    Mas, mmg itu lah aktivitinya. Tgk tb sambil mkn sekut. Hee

    ibh_sue said...

    Wkslm.
    Sesekali cuti panjang lari dr keriuhan kota. Heee
    Kat rmh ni klu bwt mmg hb bwt kudap2an mlm2 tgk tb. Heee

    ieda said...

    aah makan kudap2 depan tv sedap nie

    zila norazila said...

    salam syg sue,
    amboii brcuti ke mana tue..cpt2 share akk nk baca..h ehhee..stlah diderhakakn biskut tue ttp sedap akk tgok..rajin sue layan ank buah..akk suka jgk lyn diorg nie.

    gerhana luka said...

    mmg best layan masak2 bila ada geng yg makan2 heee... I ni pun gitu la kalau banyak permintaan baru rajin main masak2.

    Qasey Honey said...

    mmg rajin la makcik ni..rajin mlayan karenah anak2 buah..

    sib baik mjadi biskut tu wlaupon dh diderhakakn..hehe

    sury_masury said...

    rajin buat sekut...:-)
    bila nk tuka menu ni...hihi

    rahel said...

    Bagus jugak buat biskut skali skala kan...klu sarapan or minum petang memang sesuai la dihidang...

    Popular Posts

    Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

    Renungan


    Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "