Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Sunday, 24 August 2008

Terkenang semasa dulu

Emmm...bila tengok Majalah 3 mlam tadi tentang beras Bario..aku teringat kisah dulu-dulu masa zaman sekolah...Sama lah keadaannya teknik yang dilakukan ditempat aku untuk menanam padi...Aku sempat la merasa hidup di zaman yang time tu tanam padi masih menggunakan tenaga manusia sepenuhnya...jenuh jugalah..Keluar pagi, balik tengahari atau petang. Ingat lagi..kalau cuti sekolah..mesti kami adik beradik turun ke sawah tolong Mak Abah tanam padi..Letih usah cakapla....tapi masa tu..bukan tolong betul-betul pun..banyak main daripada tolong. Buat keja sekejap jer..dah boring....lebihnya berenang macam memerang atau pun main anak patung padi ( anak patung tu dibuat daripada pokok padi...hee..hee...punyalah kreatif kan..hee..hee).


Time mula-mula nak tanam padi....sawah padi yang penuh air tu akan dibersihkan ( maklum la...bekas2 jerami lama masih ada, ditambah plak ngan rumput )...haa..time pun syok...Sampah ( jerami + rumput ) yang telah dikumpulkan akan diletakkan atas satu plastik yang besar....kumpul banyak-banyak, pastu baru ditarik ke ' perenggan' or..batas sawah...semua sampah tu akan diletakkan di batas sawah tu....He..hee...time ni..bila tang tarik plastik tu yang syok...aku akan duduk atas plastik tu( kira macam teknik main tarik upih pinang la ni ), sonok sangat, tapi masa duduk atas tu kena pegang betul-betul...nanti tak pasal-pasal tertinggal. Time tu tak kira dah rupa macam mana...penuh selut...he..hee..pe nak kesah, lepas tu boleh mandi kat tali air....


Dah bersih sawah padi tu..dalam masa yang sama padi kena disemai dulu di kawasan lain..pastu dah beso skit baru dipindahkan ke sawah...Cara menanam..sama ada pakai tangan atau pakai sejenis alat yang dipanggil "Kuku Kambing"..Cita pasal kuku kambing ni...terlampau rajin sangat ( iya la tu )..orang guna alat tu nak tanam padi, tapi aku terlajak terer sampai tercucuk lutut sendiri..nasib baik tak cedera parah..hee..hee...kena skit jer.

Ni ler dia kuku kambing


And...bila tiba time menuai...tiba plak masa untuk mengerat padi...he..hee..time ni..syok main sorok-sorok plak ( asyik main jer la kejanyer...)...Pastu padi kena pukul sendiri guna alat ntah la..lupa la plak dipanggil pe...sampai lerai padinya... Sama ni..abah aku pandai..dia umpan kami ngan upah...sapa dapat bawa padi yang dikerat banyak..dia bagi la upah...
Nak cerita detail..memang tak bleh la...tapi kalau sapa-sapa tengok Majalah 3 malam tadi...memang macam tu la proses yang terpaksa dilalui dulu..Tapi zaman telah berubah...semua dah senang sekarang. Cepat dan mudah.
Tapi..cita bab sawah ni..satu jer yang buat aku tak suka...PACAT....eeeee..aku cukup geli ngan pacat. Biarlah orang nak kata ...aku ni nama jer org kampung tapi takut pacat. Ntah la..geli semacam jer bila tengok pacat...Untuk pengetahuan, aku bukan saja geli ngan pacat..menda yang seangkatanya pun sama..contohnya..lintah dll...ulat gonggok pun aku geli gak...eiii..meremang rasa bulu roma bila cita menda- menda ni...

Gambar ni bukan la gambar sawah padi kat kampung aku...aku saja jer letak gambo ni..tapi gambar ni memang pemandangannya sama macam sawah padi kat rumah aku masa dulu-dulu...

2 comments:

ibh said...

testing

alinx said...

elo...bario berdekatan ngn tpt saya =) very nice place, anginnya sejuk... berasnya sgt wangi + sedap sehhh... hehehe... senang² jenguk ke blog saya ye ;)

http://akudanherbalife.blogspot.com

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "