Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Friday, 10 July 2009

Sekadar untuk renungan dan ingatan bersama

Hidup ini penuh cabaran..terutama di alam rumahtangga. Pahit manis dilalui dengan tabah dan fikiran waras. Namun jika tersalah langkah ia akan mengundang sengsara.
Namun begitu..suratannya, kita hanya merancang..namun Tuhan jua yang menentukan. Bukan aper..Sekarang kerap kali kita terdengar kes2 penceraian berlaku disebabkan kecurangan..Kadang2 tersentap juga bila membaca atau mendengarnya....Sedih bila difikirkan..isteri/ suami cepat melupakan saat2 manis semasa bersama hanya kerana satu pertemuan yang singkat dengan pasangan baru....Kenapa tidak disemai kasih sayang tu selalu...Paling menyedihkan hidup bersama berpuluh2 tahun..tapi berpisah sebab adanyer orang ketiga yang hanya dikenali tak sampai sebulan....

Sue terpanggil untuk merungkaikan masalah ni..rentetan daripada N3 Mia ina tentang cerita kisah seorang isteri yang berpisah hanya kerana suaminya ingin menduakannya..nak ingat balik baca sini ……

Kadang2 sue jadi takut dengan situasi macam ni….dipersekitan sue pun makin menjadi2 suami orang ada affair ngan pompuan lain….sedangkan masing2 ada isteri tu….Apalah nak jadi dunia ni….Si isteri sedia menjadi penunggu yang sedia..meletakkan kepercayaan dengan suami sepenuh hati…sambil menjaga tanggungjawab yang ditinggalkan dengan jujur, baik dan amanah…tapi sebaliknya si suami rupanya melakukan onar..berseronok2 dengan wanita lain diluar rumah…Kasihan sungguh…


Beginikah balasan bagi isteri yang begitu setia kepada suaminya...Si suami minta isteri menjaga maruahnya sebagai suami...tapi kenapa suami sendiri tidak menjaga maruah isterinya.....Kesian kadang2 tengok nasib si isteri....


Bagi wanita2 yang mengambil/ berkasih dengan suami orang...kenapa tidak fikir panjang..memang senang bila bercakap"..Jodoh pertemuan ditangan Tuhan...itu semua dah takdir"..memang senang bercakap macam tu..Tapi cuba menyelam perasaan isteri pula...bagaimana boleh tergamak untuk mengambil hak orang....


Dan pada si suami pula..bila disuarakan...sering menegaskan tentang haknya.." Ikut sunah Nabi"..Huh!..bila bab kahwen..tahu nak ikut nabi..Tapi sunah2 dan suruhan serta perilaku Nabi tak pernah pula nak di ikut...Sungguh tak paham....


Huh!..tetiba sue mati akal plak!..Takut ada..sedih pun ada....Kawan2..apa komen kalian tentang hal ni ya....






3 comments:

Mia-Ina said...

hidup ini mmg terlalu byk yg hrs dilalui...namun suka duka tue akn mengajar kte erti kehidupan.

yup, ttg poligami/psl pe yg adik sue citekan ni, kak mia ada something nak share.

Hm, klu adik sue kata begini..pastinya di saat akak mia tgh sakit ni...akak dh x mengharap sgt2....klu ada joodh adalah dgn tunang akak tu..huhu

1 lg, ble di saat isteri sakit, ada ke suami yg sgp nk berkorban jg isteri...selalu kes yg dilihat..byk isteri berkorban utk suami...klu ada pn segelintir je suami yg nk jg isteri sakit...hm,sbb tu klu tgk ms isteri dh mati/cerai, cepat2 si suami nk cr yg lain. Tp di malaysia ni pnh ibu tunggal...

hm,sedih kenangkan ms hdpn kak mia nnti..kdg2 akak piki pe la jd pd akak jk sakit akka berterusan..akak x mintak..hopefully ok..tp suratan takdir ttg poligami tentunya jk isteri yg sakit x berkemampuan utk penuhi hajat si suami.......patutkah kte redha? huhu...redha dlm hati duka lara....

Cik_Nomi said...

hmm.. mmg agak menakutkan.. sy tak kawen lagi, so tak berani nak komen lebih2.. si suami tu takleh nak buat ape la.. diluar kawalan kite.. isteri ni yang kene bertindak.. prepare.. amati.. huh.. takleh komen lebih2..

ieda said...

heheh sue , itulah dugaan dari allah buat hamabnya .. selagi kita bernama manusia , adakalanya kita alpa dgn kekuasaan allah .. hati dan perasaan selalu kita samakan dgn ketentuan allah .. sedangkan allah itu memberikan kita akal fikiran untuk menilai apa yg baik dan mana yg x elok .. kenapa musti kita selalau salah kan takdir ..

akak selalu berdoa agar alam rumahtangga akak dan semua org tidak dilanmda badai sebegini rupa .. sekirannya ada diantara kita yg mengalami masalah sebegini , redha dan tabah menghadapinya ..

berdoalah selalu agar allah tidak menyinggahkan kita dengan dugaan sebegini rupa .. insyaallah

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "