Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Sunday, 28 February 2010

PEMBERSIHAN

Hari ni hari untuk PEMBERSIHAN...wakakakak..pelik jer bunyinya kan...Fuhhhh!!!!!..sangat penat...Basuh baju yg menimbun...kemas rumah, sapu sampah, mop lantai dan perkara yg paling memenatkan adalah mengemas balik majalah2 yg menimbun2 yg belum lg disimpan di rak buku....waaaaa....letihnyaaa..buat keja sorang2....

Kalau ada pembantu kan senang...' BIBIK buat tu..bibik buat ni.' ..suh saja....Wakakakaka...tapi neheeeyy..rasanya tak mungkin kot..biar penat mcm mana pun tak mo amik bibik....Nanti buat lg pening kepala ja kan....

Auuuuu...seksi u..heeee

Saturday, 27 February 2010



Moh jemput..makan limau sambil2 tengok cerita cerekarama...




Menu today

Tengahari semua...sarapan pagi tadi..cekodok laie..Tapi pg nih..cekodok udang spesel ( buh byk2 udangnya)...
Untuk tengahari nih..ala2 malas skit...Sue just masak tomyam seafood, ayam goreng dan sambal belacan..Udah!..itu jer menu untk hari nih..maklum ler tuannyer blog nih..sangat2 ler malas hari nih....

Lagi pun..tujuan masak tomyam tuh adalah kerana tuan yg masak nih sedang berdiet..so cadang hari nih just nak makan tomyam jerk....


Friday, 26 February 2010

Berangan laiee


Teringin nak tanam pokok Malberry nih.. Nak jadikan taman botani lak kat rumah ni...Hadoii la..asai hujan jer..mesti nak berangan..

Serch tenet..carik maklumat pasai pokok nih. Soo nak share skit info paai pokok nih...

KELEBIHAN DAUN MALBERRY


Mulberry (Morus alba L) dikenali sebagai makanan utama ulat sutera. Namun, kegunaan tanaman yang berasal dari Cina dan dinamai 'sangye' ini tidak terbatas dimanfaatkan oleh penternak ulat sutera sahaja. Dari segi kesihatan tanaman yang dikenali oleh orang Sumatra sebagai kerta, atau kitau ini, juga berkhasiat untuk menyembuhkan berbagai penyakit.


Untuk keperluan mengubati penyakit, yang digunakan adalah bahagian daun, ranting, buah, dan kulit akarnya. Pada iptek.net.id disebutkan daun mulberry berkhasiat untuk menyembuhkan penyakit demam selsema dan malaria, batuk, sakit kepala, sakit tekak, sakit gigi, rematik, darah tinggi (hipertensi). Juga untuk penyakit kencing manis (diabetes mellitus), untut (elephantiasis tungkai bawah), sakit kulit bisul, radang mata merah, memperbanyak air susu ibu (ASI), muntah darah, dan batuk darah akibat badan panas.


Kulit akar mulberry dapat menyembuhkan sakit gigi, tidak datang haid, batuk berkahak, sesak napas (asma), muka bengkak (ederna), kencing tidak lawas dan susah (disuria), dan cacing kerawit. Sementara buahnya berkhasiat menyembuhkan penyakit tekanan darah tinggi (hipertensi), jantung berdebar (palpitasi), kencing manis, rasa haus dan mulut kering, sukar tidur (insomnia), batuk berkahak, kurang pendengaran dan penglihatan kabur, telinga berdenging (tinnitus), tuli, tujuh keliling (vertigo), hepatitis kronis, dan sembelit pada orang tua.


Ranting mulberry memiliki khasiat untuk menyembuhkan penyakit rematik, tangan dan kaki terasa sakit, sakit pinggang (lumbago), kejang pada tangan dan kaki, tekanan darah tinggi, dan menyuburkan pertumbuhan rambut. Untuk pengobatan ini ada dua cara yang boleh digunakan. Dengan cara diminum dan sebagai obat luar. Jika diminum, pilih bahagian tanaman mulberry lalu dibersihkan dan dikeringkan. Jika yang digunakan akar ambil sebanyak 10-15 gram. Jika yang pakai daun, ambil seberat 5-10 gram, direbus, disaring, kemudian diminum.


Sedangkan untuk penggunaan luar daun mulberry yang masih segar dilumatkan sampai halus kemudian ditempalkan pada bahagian kulit yang sakit (terkena gigitan serangga atau luka). Tanaman mulberry boleh dibuat teh. Mengkonsumsi teh mulberry secara teratur bisa memperkuat daya tahan tubuh terhadap berbagai penyakit, dan membuat awet muda. Teh mulberry tidak mengandung zat racun tehine maupun peptisida kerana daun mulberry yang digunakan adalah daun mulberry yang biasanya dijadikan makanan ulat sutra.


Kalau di Jawa disebut mulberry atau besaran, di Vietnam dinamakan may mon atau dau tam. Di Inggris tanaman ini memiliki banyak nama, di antaranya morus leaf, morus bark, morus fruit, mulberry leaf, mulberry bark, mulberry twigs, white mulberry, dan mulberry. Bunga murbei termasuk kategori bunga majemuk yang berbentuk tandan. Sedangkan buahnya mengandung air dan rasanya enak. Tanaman murbei tumbuh dengan baik pada daerah dengan ketinggian lebih dari 100 meter di atas permukaan laut. Agar boleh tumbuh dengan baik mulberry memerlukan sinar matahari yang cukup

info credit to http://traclangkawi.ning.com
.

Tazkirah Jumaat


Siapakah orang yang manis senyumanya?


Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.
.
.
.
..
.
.
.
..

Wakakakak...gambar yg sungguh tidak ada kena mengena...Manis ker..senyuman ku...haa..haaaa..sangat perasan kan?...heeee





Monday, 22 February 2010

Waaaaa

HARI INI SANGAT STRES...2 HARI NIH KURSUS..BALIK TADI KUL 5.30 SAMPAI OPIS..
wAAA...TENGOK MEJA..MENIMBUN KEJA.....

BILA NAK BALIK NIH....DAH TAK LARAT NAK HADAP PC NIH.. HAPDET N3 NIH PUN RASA CAM NAK TONGKAT JER DAHI NI DARI BERKERUT, COZ TAK LARAT DAH NIH HAAA...


Sunday, 21 February 2010

Kenyangnyerr

Salam...
Layan menu tengahari tadi..Banyak2 lauk tu..hanya satu ja yg special pada sue...'kerabu mangga'..Uuuuu..memang lama tak makan..Kebetulan pagi tadi adik ipar balik dari kampung bawak banyak mangga muda...
Banyak jugalah sue makan tengahari tadi...Ok..layan gambar yg tak berapa ok ja lah ya...





Banyak kan lauk..huu..huu..tu tak termasuk ayam goreng ngan sayur lagi tuh...Makan beria2 juga lah gayanya...Heeee


Saturday, 20 February 2010

Tak der tajuk..:)


Memandangkan mood masih lagi CNY..malam nih makan limau jer ( wakakaka..padahal siang tadi dah melantak nasi tak hingat..)...




Friday, 19 February 2010

Rules for the Game of Life

Rules for the Game of Life
10 principles

These principles for life are:

1-You will receive a body
2-You will be presented with lessons
3-There are no mistakes, only lessons
4-A lesson is repeated until learned
5-Learning does not end
6-"There" is no better than "here"
7-Others are only mirrors of you
8-What you make of your life is up to you
9-All your answers lie inside of you
10-You will forget all of this at birth
What the principles mean
The following is a summary of these 10 principles:

1. You will receive a body
When you are born, you get a specific body. It isn't perfect, but it is the only body you've got. Some people aren't happy about their looks, their weight, or physical imperfections. Others abuse their bodies with drugs, alcohol, and tobacco.
Don’t be ashamed of your body, take care of it, and enjoy it.
2. You will be presented with lessons
Anything that happens to you—good or bad—happens as a lesson for you to learn. Don't be a victim of circumstances. Rather, take the choice of learning from things.

3. There are no mistakes, only lessons
Even when you make a mistake or do something wrong, you should think of it as a lesson to learn. Don't criticize yourself or others for mistakes. Use them to learn.

4. A lesson is repeated until learned
If you continue to make the same mistake, you will continue to be challenged by problems from which you must learn a lesson. This will happen until you finally catch on.
5. Learning does not end
Since life is a journey, there are things for you to learn until the end. You are a perpetual student of life. That is what makes it so interesting and so much fun to be alive.

6. "There" is no better than "here"
Don’t think that by achieving your goals, you will be any happier. You should be grateful for what you have and enjoy each day. The grass is not necessarily greener on the other side of the fence.

7. Others are only mirrors of you
The faults and traits you see in other people are often what you see in yourself. Thus, you should be tolerant of other people and supportive toward them.

8. What you make of your life is up to you
Life is what you make it. Others—including the government—may try to influence your life, but you are ultimately in control of how you respond to them. Take responsibility for what you do and what happens to you.
Make life an adventure. Enjoy and appreciate what you have.

9. Your answers lie inside of you
You possess the internal wisdom to answer all the answers you seek. You should trust yourself and your intuition. Achieving wisdom is the basis of life.

10. You will forget all of this at birth
Are we born again to live another life? Perhaps. Unfortunately, we forget everything we learned (at least consciously) and must start again with new lessons.
Sharing is caring
Email from Ms Liza Omar

Tazkirah

Maklumat ni daripada inbox email sue..Sue nak share dengan semua kawan2..Walau pun hal ini semua orang dah mengetahuinya..Tapi ianya untuk mengingakan diri sue juga....


Tanda-Tanda Saat Kematian

100 hari : Seluruh badan rasa bergegar.

60 hari : Pusat rasa bergerak-gerak.

40 hari : Daun dengan nama orang yang akan mati di arash akan jatuh dan malaikat maut pun datang kepada orang dengan nama tersebut lalu mendampinginya sehingga saat kematiannya. Kadang-kadang orang yang akan mati itu akan merasa atau nampak kehadiran malaikat maut tersebut dan akan sering kelihatan seperti sedang rungsing.


7 hari : Mengidam makanan.

5 hari : Anak lidah bergerak-gerak.

3 hari : Bahagian tengah di dahi bergerak-gerak.

2 hari : Seluruh dahi rasa bergerak-gerak.

1 hari : Terasa bahagian ubun bergerak-gerak di antara waktu subuh and asar.

Saat akhir : Terasa sejuk dari bahagian pusat hingga ke tulang solbi (di bahagian belakang badan).

Seelok-eloknya bila sudah merasa tanda yang akhir sekali, mengucap dalam keadaan qiam and jangan lagi bercakap-cakap.******Bila Malaikat Mencabut Nyawa******
Baginda Rasullullah S.A.W bersabda:"Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai kelutut.
Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu."Sambung Rasullullah S.A.W. lagi:"Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail A.S. akan menebarkan sayapnya yang disebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga.
Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada disekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail A.S."Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail A.S. akan menebarkan sayap disebelah kiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang disekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya.Dari sebuah hadis bahawa apabila Allah S.W.T. menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya maka datanglah malaikat maut.
Apabila malaikat maut hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut maka keluarlah zikir dari mulut orang mukmin itu dengan berkata:"Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang ini melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan lidahnya berzikir kepada Allah S.W.T."
Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu, maka dia pun kembali kepada Allah S.W.T. dan menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang mukmin itu. LaluAllah S.W.T. berfirman yang bermaksud:"Wahai malaikat maut, kamu cabutlah ruhnya dari arah lain." Sebaik saja malaikat maut mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut pun cuba mencabut roh orang mukmin dari arah tangan. Tapi keluarlah sedekah dari arah tangan orang mukmin itu, keluarlah usapan kepala anak-anak yatim dan keluar penulisan ilmu. Maka berkata tangan: Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut roh orang mukmin dari arah ini, tangan ini telah mengeluarkan sedekah, tangan ini mengusap kepala anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu pengetahuan."Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut roh orang mukmin dari arah tangan maka malaikat maut cuba pula dari arah kaki. Malangnya malaikat maut juga gagal melakukan sebab kaki berkata:"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana kaki ini sentiasa berjalan berulang alik mengerjakan solat dengan berjemaah dan kaki ini juga berjalan menghadiri majlis-majlis ilmu."Apabila gagal malaikat maut, mencabut roh orang mukmin dari arah kaki, maka malaikat maut cuba pula dari arah telinga. Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga maka telinga pun berkata:"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana telinga ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran dan zikir." Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut orang mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak menghampiri mata maka berkata mata:"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini sebab mata ini sentiasa melihat beberapa mushaf dan kitab-kitab dan mata ini sentiasa menangis kerana takutkan Allah." Setelah gagal maka malaikat maut kembali kepada Allah S.W.T. Kemudian Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikatKu, tulis AsmaKu ditelapak tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang beriman itu."
Sebaik saja mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut menghampiri roh orang itu dan menunjukkan Asma Allah S.W.T.Sebaik saja melihat Asma Allah dan cintanya kepada Allah S.W.T maka keluarlah roh tersebut dari arah mulut dengan tenang.Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh pergi setelah ia keluar dari jasad. Maka berkata Abu Bakar R.A:"Roh itu menuju ketujuh tempat:-
1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.
2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.
3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.
4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut kehendak mereka.
5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.
6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.
7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka diseksa berserta jasadnya sampai hari Kiamat.
"Telah bersabda Rasullullah S.A.W: Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:-
1. Orang-orang yang mati syahid.
2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.
3. Orang berpuasa di hari Arafah.
Sekian untuk ingatan kita bersama.



Wednesday, 17 February 2010

Story mory

Alhamdulillah

Syukur sangat2...diluar sekarang hari tengah hujan...Hope cuaca malam ni tak panas macam malam tadi lah hendaknya...Dengar berita semalam, cuaca dekar Perlis sangat la panas...Tapi memang pun kalu balik sana..cuaca sangat panas..Paling panas sue pernah rasa 37 darjah...Memang macam ikan kering rasanya..Seyess..tak tipu punya..sampai ada satu kali tu, hb bawak sue pusing2 satu perlis ( bukan berlagak key, macam orang bandar...tp sian kot tengok sue kepanasan..sambil dia pun sama tak tahan kepanasan )...siap tertido lagi..sedap tido dalam keta ada aircond..Berapa kali pusing Perlis pun tak tau ( kecik jer Perlis tu..)..siap bleh lajak masuk Kedah laie...Hee..hee

Key..cerita pasai cuti raya cina plak...Tak ada apa yg best pun nak cita..Sebab dari 12 hb ( amik cuti bagai..he..hee..mencoti kan diri sempena hari jadi sendirik ) hingga 14 hb..duduk rumah ja..Sangat boring..duduk rumah sorang2..Last2 hb call bg tau suh siap2 pack barang..isnin pagi balik sg besar..Wahhh..dalam hati sangat la berbunga..sebab dapat juga balik kampung...isnin pagi 15 hb tu dalam kul 7.30 pagi baru gerak balik kampung sg. besar (plan awal dia nak gerak kul 5 pagi..huu..tapi hampeh..mesti tak ikut plan lah..)Sangat gembira dapat pulang ke kampung...Hari selasa dalam kul 10..gerak balik KL..tak mo lewat2..nanti jalan jem..sebab semua orang nak balik Kl kan sebab dah habis cuti...

Sampai KL..biasa ler..PENAT beb..So..sambung MEMBUTA..wakakaka...


" />

Sunday, 14 February 2010

Nih N3 Sticky Mood ~ Kelahiran terbaru dan cabutan bertuah cikmin.com










Salam
n3 kali nie dibuat khas sebab sue dah join contest cabutan bertuah dari cikmin.com
Pada kawan2 yg nk join sila klick Blog CikMin .Tujuan contest ni dibuat adalah kerana meraikan perpindahan cikmin dari rumah lama ker rumah baru ( dari kasihabadi.blogspot ker cikmin.com ). Ada hadiah tau.......so pd sesiapa yg nk join silalah klik ya...Jangan malu2.....jom lah tunggu apalagi... :)


Okies..kita kenal skit dengan CIKMIN.COM nih
'Cikmin.com merupakan sebuah laman blog peribadi yang mengisahkan tentang cikmin dan keluarga,disamping itu cikmin.com juga tempat cikmin berkongsi petua,resepi masakan,luahan perasaan,tips2 berguna untuk dimanfaatkan bersama.Semoga kelahiran cikmin.com yang amat istimewa ini akan terus mendapat sokongan padu dari anda semua.Salam untuk semua dan Terima Kasih.'


Sapa2 nak menyertainya..sonang yo..CnP syarat nih yo...

1.Apa yang anda semua perlu lakukan,cuma copypaste ayat dibawah,buat satu entry baru dan masukkan ayat dibawah sebagai enrty anda dan publish! senang kan?sticky kan entry sehingga 14hb februari 2010.

Cikmin.com merupakan sebuah laman blog peribadi yang mengisahkan tentang cikmin dan keluarga,disamping itu cikmin.com juga tempat cikmin berkongsi petua,resepi masakan,luahan perasaan,tips2 berguna untuk dimanfaatkan bersama.Semoga kelahiran cikmin.com yang amat istimewa ini akan terus mendapat sokongan padu dari anda semua.Salam untuk semua dan Terima Kasih.

2.Entry anda semua mestilah menggunakan tajuk ‘Kelahiran terbaru dan Cabutan Bertuah cikmin.com’.

3.Jika anda sudah menyiapkan entry sila tinggalkan komen dan link entry anda diruangan komen dibawah,cikmin akan pergi buat sport cek ok.

4.Cabutan bertuah ini akan tamat pada tengah malam pukul 12mlm 14hb februari 2010.

5.Penyertaan terbuka pada semua.

So..senang jer kan...Meh kita ramai2 join contest nih...

Saturday, 13 February 2010

Kita minum duluuu....

Aduiihhh...cuaca still panas lagi.....Malam ni malam minggu, duduk rumah sorang2..hb kuar sekejap pg opis tengok keja dia....maybe, balik lewat skit....Orang lain semua dah sampai kampung masing2 agaknya masanya...




Tadi petang, hb ada cakap...tak pa lah, ayg siap2 kan ja lah bag..insyaallah..malam isnin ker..malam esok ker kita balik la kampung awak ....Sue diam jer ( dalam hati..yess!..yes!...balik jg kampung...berjaya juga dengan tipu helah muka sebek ku inih..hee..heee) Alaaa....lagi pun kampung sue dekat ja....munasabah la boleh balik..lain la nak balik Perlis nu....kalau stakat 4 hari tak cukup....




Actually, cuti kali ni..sue mmg tak bunyik pun nak ajak balik kampung...cuma buat muka ala2 kesian ja....Ya la..sbb minggu lepas lagi dia dah bunyi yg dia sgt sibuk..so tak bleh balik kampung...Tapi kalau balik pun, maybe balik Perlis..sebab lama tak balik sana ( tapi..kampung i pun lama tak balik juga maa....) Hadoii la......ni baru cuti Raya Cina, belum lagik cuti hari raya....Erk!..Tahun ni raya puasa balik kampung dia laa...waaaaa.....





Key lah tutup cita pasal balik kampung ( sbb org lain dah lama sampai kg masing2..hu..huu )...sambil rayau2....nak jenguk rumah kawan2...Jom!..kita minum dulu...Layannnn






Menu nak cepat

Hai!..Salam...hari ni bersiaran dari dapeu sue lagikk....

Hee..hee..plan awal tak mo masak hari ni, sebab tak der orang pun kat rumah ni..Kalau setakat nak layan tekak sue, roti or buah jer pun dah cukup...Alih2 adik hantar msg, katanya nak balik rumah dulu makan sebelum balik kg...Tadi pg tanya..katanya balik kerja nak terus balik kg..Takut sampai lewat...Alih2 tak jadik la plak...

So..secara tak langsung...kena masak juga la tengahari ni...Dah namanya pun masak tak da plan..So..nih jerlah antara menu hari nih...Layan jer lah labu..nih jer yg labi sempat masak hari ni...heeeLauk sampingan adalah..gulai semalam yg ado sikit laie ( wakakaka..sangat tak senonoh kan)...Cu..hang abihkan lah ya...nanti sapa pulak nak perabihkan lauk gulai tuh...
Hadoii la..jangan la ada kakak2 blogger otai yang masuk sinih hari nih ( ceh!..perasan..cam la diaorg tuh kebulur sgt nak masuk sini..skodeng menu...)...malu nanti, tengok menu sue hari nih...Huuuu...tak bleh lawan menu diorang masak...Mantop2 dan menyelerakan...

Janji kenyang kannn.....


Air Mata Nabi Adam

Assalamualaikum W.b.t



Tahukah saudara semenjak Nabi Adam terkeluar dari syurga akibat tipu dayaiblis, beliau menangis selama 300 tahun. Nabi Adam tidak mengangkat kepalanyake langit kerana terlampau malu kepada Allah swt.

Beliau sujud di atas gunung selama seratus tahun. Kemudian menangis lagisehingga air matanya mengalir di jurang Serantip. Dari air mata Nabi Adam ituAllah tumbuhkan pohon kayu manis dan pokok cengkih. Beberapa ekor burungtelah meminum air mata beliau. Burung itu berkata, "Sedap sungguh air ini."

Nabi Adam terdengar kata-kata burung tersebut. Beliau menyangka burung itusengaja mengejeknya kerana perbuatan derhakanya kepada Allah. Ini membuatkanNabi Adam semakin hebat menangis. Akhirnya Allah telah menyampaikan wahyuyang bermaksud, "Hai Adam, sesungguhnya aku belum pernah menciptakan airminum yang lebih lazat dan hebat dari air mata taubatmu itu


( sumber : email daripada sahabat sejati..thank's kerana sentiasa mengingakan sahabat mu ini... )


Friday, 12 February 2010

Mula projek

Fuhhh...sedapnya layan makan tengahari ni...Ok,..perut dah kenyang..sekarang masa untuk memulakan projek jahit menjahit yang dah lama tergendala...Ni semua sebab malas ler jadi macam nih...Langsir yang sepatutnya siap sehari jadi berhari2 nak disiapkan..

Sakit mata tengok langsir bilik tidur yang sedia ada sekarang nih..So, hari ni kena tekat..siapkan juga..Hb balik keja nanti..Taaadaaaa..langsir dah tukar..Heee
Ok..sue nak mula berjuang nih...wakakak..macam haper ntah



Bersiaran dari Dapur Sue


Selamat tengahari semua...Dah makan belum? Hari ni sue coti sebenarnya, so berkesempatan la masak ntuk tengahari ni. Masak simple2 ja..
Menu hari ni Gulai Sardin..sebenarnya lama dah teringin nak masak menu nih..Tapi tak berkesempatan nak masak, walaupun sonang yo nak masaknya...Pastu, ditambah lagi dengan telur masin..Fuhhhh..memang sedap...Tak hingat dah diet..diet nih...Hee..hee...Key, kawan2...Selamat menjamu mata..Sue nak menjamu selera nih....Hee..hee



Sekian dari Dapur Sue

Jawab taq

Morning..
Hari ni sue tak keja...sempena birthday sue..sue saja mencoti kan diri sendirik...wakakaka...

Terlebih rajin pagi nih...jenguk umah kawan2 dulu..alih2..Anda telah di Taq....Heee..hee

Tq kak eynda ya..Sue try jawab lah yer....



1)Where is your cell phone?
Dimana sue berada..disitu jg la hp sue ada..(..takut hb call tak dengar..rugi kang kalau tak jawab, kena call balik..rugi prepaid sue, dia tak per la..pakai line..heeee)
2)Relationship??
Shhuuuuhhh...biarlah rahsia..bleh tak jawab mcm tuh!..heeee
3)Your hair??
Errrmmm..pendek ja...
4)Work??
Selagi blum tutup mata..keja..keja..keja....

5)Your sisters??
Ada la 2 orang
6)Your dream??
sama mcm kak eynda..nak hidup senang lenang...nak apa pun boleh dapat....and nak dapat baby juga...

7)Your favourite thing??
Buku
8)Your favourite drink??
Ayaq kosong ja..lg sodap dan senang nak buat..wakakaka
9)Your dream car??
Sue pun minat Cooper gak...tp leh tgk jer lah...mahaiii tuhh..walau ketanya kecik...
10)Your shoes??
Crocodile pun ado..BATA pun ado...
11)Your fears??
Uuuu...tak mo pikir
12)What do you want to be in 10 years??..
Awet muda dan ada family besar yg bahagia dan ceria
13)Who did you hang out with last weekend??
Tak dak
14)What are you not good at??
ntah la...ada ker..( wakaka..ayat cam bagus jer )
15)One of your wish list items??
nak kurus jg.....

16)Where you grew up??
Sungai Besar, Selangor
17)Last thing you did??
Sapu sampah
18)What are you wearing??
Heeee..baju tido laieee ( blum mandi lagik nih...heeee sgt tak senonoh kan...)
19)What aren't you wearing??
errrr..aper ya..?????????
20)Your pet??
Takde...

21)Your computer??
HP

22)Your life??..
Alhamdulillah.....

23)Missing??..
tak der kot
24)What are you thinking about right now?
Kul bp nak mandi nih...
25)Your car??.
Keta buaan malaysia jer
26)Your kitchen??.
Simple dan Kecik je....

27)Your favourite colour??
Biru ler
28)Last time you laughed??
Baru tadi ni ha..
29)Last time you cried??
Semalam rasanya..nangis terharu jer..tak la sampai guling2..
30)Love??
Yaaa..I'm in LOVE.....( ngan hb ler)

31)Who wants to share their ONE'S?How about?.
Errrr.....???????
Okies..siap!....semua dah jawab....nak pas pulak pada....
1) Kak Ieda
2) Ika
3) Yazeda
4) Cikmin
5) 14 sept
6) And pada semua kawan2 yang berkunjung ( kalau sudi, amik la ya )

Kala Jengking Neraka

Dihari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama"Huraisy" berasal dari anak kala jengking.
Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi..Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari?"Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari lima orang.

Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang.
Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.
Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya.
Keempat, orang yang bercakaptentang dunia di dalam masjid.
Kelima, orang yang suka minum arak.


Sampaikan kepada sekelian muslimin/muslimat yang lain semoga menjadi pedomanhidup hingga keakhir hayat , Insya'Allah

( sumber : email daripada sahabat sejati..thank's kerana sentiasa mengingakan sahabat mu ini... )


Thursday, 11 February 2010

Tazkirah

Tiga Cahaya Di Hari Kiamat

Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan :

* Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.
* Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.
* Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.

Apabila ditanya cahaya apakah ini ? Lalu dijawab :
"Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang ketika di dunia,mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil airsembahyang apabila terdengar azan.
Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air sembahyang sebelum azan.
Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi."

Subhanallah..renung2kan lah ya kawan2...


Aduhai wanita...sedihnya nasib hidupmu...

Kengkawan baca sampai habis tau......tabah nyer org nie......betul gak kata orang "pompuan yg dah kawin ni nasib dia bak untung sabut timbul, untungbatu tenggelam..."Kisah Dari Mahkamah Syariah: Jantan terlampau
Bekas pesakit barah payu dara kongsi pengalaman pahit 'dihina' bekas suami
MINGGU ini, ruangan ini memberi peluang kepada seorang pembaca yang menulis mengenai kisah hidupnya. Sedih sekali membaca kisah Khadijah (bukan namasebenar) yang mendapat layanan buruk daripada suami yang sepatutnya melindunginya. Ikuti tulisan beliau.
"Saya tertarik hati membaca tulisan Siti Nur Almizan bertarikh 8 Oktoberlalu di halaman Ratu, Berita Harian bertajuk 'Sokongan Suami Penawar Duka'kerana saya juga pesakit barah payu dara, tetapi nasib saya kurang baik sebab 'suami menambah duka'.
Saya disahkan menghidap barah payu dara pada Oktober 1998 ketika berumur 44tahun. Saya mempunyai empat orang anak yang sedang bersekolah ketika itu.Saya membuat pemeriksaan awal sendiri di hospital sehinggalah pengesahan daripada doktor mengenai penyakit itu tanpa suami.
Mungkin nasib saya agak baik kerana bertugas sebagai pendidik, jadi tidaklah terlalu memikirkan masalah kewangan. (Suami saya juga seorang pendidik). Saya akur dengan nasihat doktor untuk menjalani pembedahan bagi membuang sebelah kanan payu dara dengan segera dan saya perlu memberi tahu suami mengenainya.
Ketika itu saya memang tidak dapat membayangkan masa depan saya dalam keadaan yang cacat 'mahkotanya'. Perasaan berbelah bagi sama ada hendak bedah atau mencari pilihan lain atau merahsiakan saja daripada suami dankeluarga. Namun apabila membayangkan wajah anak-anak yang memerlukan, saya berjanji kepada diri sendiri 'Aku mesti sihat demi masa depan anak-anak'dan saya menerima musibah ini sebagai ujian Allah selepas diberi kaunseling oleh seorang jururawat.
Dalam keadaan yang sangat sedih saya memberitahu suami mengenai perkara itudengan harapan saya akan mendapat semangat atau sokongan manja daripadanya,tetapi jawapan yang diterima ialah "Kalau doktor kata bedah ....bedahlah.... kalau sampai masa untuk mati... matilah nak buat macammana?.."
Di manakah tempat untuk saya meletakkan kesedihan ketika itu? Saya tidakmahu menunjukkan kesedihan di depan anak-anak kerana saya tidak mahupelajaran mereka terganggu jika saya tidak bersemangat. Begitu pun, suamisetuju untuk saya dibedah dan dia berjanji menerima keadaan diri saya seadanya selepas pembedahan.
Pada awal November 1998 saya menjalani pembedahan mastektomi, tetapisebelum itu doktor menasihatkan suami untuk bercuti pada hari pembedahan,tetapi suami tidak bersetuju dan apabila saya meminta suami hadir awal kehospital sebelum saya masuk ke bilik bedah, dia hanya berkata "tengoklah kalau sempat datang" (saya akan di bedah jam 8.30 pagi).Kesedihan saya bertakuk lagi apabila saya sudah pun dipakaikan dengan baju bedah, suami masih lagi tidak muncul-muncul sehingga saya dibawa ke Bilik Bedah tanpa iringan suami yang sepatutnya memberi sokongan kepada saya,juga untuk saya mencium tangannya sebelum dibedah, manalah tahu jika umurtidak panjang.
Saya berada di wad selama 10 hari, apabila pulang ke rumah, suami tidak sabar-sabar untuk menuntut layanan intim daripada saya tanpa bersimpati dengan apa yang saya tanggung selepas pembedahan, meleleh air mata ketikamenunaikan kehendaknya, dan begitulah seterusnya. Memandangkan bekerja dengan kerajaan, saya diberi cuti bergaji sepanjang menjalani rawatan kemoterapi dan radioterapi.
Suatu hari saya diperkenalkan dengan payu dara gentian (silikon) oleh seorang jururawat hospital yang harganya lebih kurang RM300 dengan bayaran dua atau tiga kali. Saya menyuarakan kepada suami untuk membelinya, tetapi suami dengan selamba berkata: "Buat apa beli harganya mahal... sumbat sajalah dengan kain buruk!" Apakah perasaan saya ketika itu?Memandangkan saya mempunyai wang gaji sendiri, saya beli silikon itu dan gunakan hingga hari ini dengan selesa walaupun sudah sedikit rosak (10tahun guna) kini saya sedang mencari di mana boleh membeli yang baru. Saya pernah mengajak suami untuk pergi mencari yang baru, tetapi tidak dilayan
Sepanjang mendapatkan rawatan, ada kalanya saya tidak boleh pergi kehospital sendirian, saya perlukan pertolongan suami untuk memandu keretacontoh ketika membuat rawatan kemoterapi dan radioterapi. Ketika itu sayaterpaksa bersabar dengan rungutan, muka yang masam, ada kala membisu danpelbagai macam kerenah daripada suami.Saya hampir hilang semangat untuk meneruskan rawatan susulan selepas pembedahan, tetapi atas nasihat doktor pakar yang merawat saya dan tidakjemu untuk memujuk supaya saya menghabiskan rawatan terutama kemoterapi danradioterapi. Kadangkala saya rasa tertekan oleh sikap suami yang berasa jijik apabila tiap kali rawatan kemoterapi, saya akan mengalami muntah-muntah dan dia akan menjauhkan diri daripada saya.
Bila bertanyakan pendapat suami adakah saya perlu memberhentikan saja rawatan kerana sikapnya itu, dia menjawab: "Suka hatilah. Kalau Tuhan nak pendekkan umur, rawatan macam mana pun tetap mati juga."Itulah kata-kata 'sokongan' yang saya terima daripada suami, yang pentingbaginya saya tidak menyusahkan dia untuk meminta pertolongan. Bagi memudahkan saya memandu, saya menukar kereta jenis automatik dan kembali bekerja apabila cuti sakit tamat.Demi anak-anak saya bertekad, reda dan berdoa kepada Allah supaya sayadiberi ketabahan dan kekuatan iman untuk menghadapi semua perkara yang menyedihkan. Saya membina semangat sendiri dengan sokongan sahabat baikyang bersimpati.
Saya menjaga kesihatan dengan membaca pelbagai artikel dan membeli ubat-ubatan (vitamin) yang boleh menguatkan imunisasi dengan kewangansendiri. Suami tidak percaya jika saya sekali-sekala mengatakan penat ataukurang sihat sebaliknya dia akan menuduh saya sengaja berkata begitu sebagai alasan untuk tidak melayan kehendaknya. Bermakna saya mesti sihat sentiasa demi kebahagiaan suami dan keluarga.
Saya mulakan keredaan kepada Allah dengan membaca al-Quran dan surah Yassin sebagai 'Syifa' (penyembuh) dan bermohon supaya diberikan kesihatan baiksehingga anak-anak boleh berdikari. Saya luangkan masa untuk ke kelas mengaji dan berzanji, sedangkan suami pula terus membuat pelbagai kerenah yang kadang-kadang memberi tekanan emosi kepada saya walaupun saya tahu itu adalah tidak baik bagi pesakit barah.Tetapi apa boleh buat sudah sikap suami begitu, justeru saya mencari ketenangan di sejadah dan daripada urusan kerja di sekolah.
Memang Allah itu maha pengasih ketika saya masih lagi belum sembuh sepenuhnya, saya memohon untuk menunaikan Fardu Haji di Makkah. Alhamdullilah pada awal 2001saya diterima untuk menunaikan ibadat haji dan saya pergi tanpa suamidengan hanya menumpang seorang bapa saudara yang berumur 75 tahun ketikaitu.
Saya bersyukur sepanjang menunaikan ibadat di Makkah, saya sihat walaupun berjalan jauh ke masjid untuk tawaf, saie dan melontar jamrah. Doktor ada membekalkan ubat-ubatan, tetapi saya rasa sihat dengan air zam zam.
Itu cerita hampir 10 tahun lalu. Kesabaran yang Allah kurniakan kepadasaya, dapat mengatasi segala kesedihan yang ditanggung. Dua orang anak saya sudah bekerja dan mempunyai keluarga sendiri, seorang anak saya baru sajamenamatkan pengajian dari sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) dan sudahpun bekerja, hanya seorang lagi anak masih lagi di IPT.Namun suami tidak bersyukur dengan keadaan saya yang sentiasa berusaha untuk yang terbaik bagi menyihatkan diri tanpa menyusahkan dia baik darisegi masa mahupun kewangan. Saya bekerja dengan lebih bersemangat dan dikurniakan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang dan dianugerahkan Guru Cemerlang pada 2008. Saya sentiasa positif dan ceria kepada semua perkara yang saya lakukan sehingga sukar untuk sesiapa percaya bahawa saya adalahpesakit barah payu dara.
Begitupun, saya tidak boleh lari daripada ujian Allah. Dugaan dan kesedihan datang lagi selepas 10 tahun saya membina semangat dan jati diri sendiri.Saya rasa apa yang saya lakukan tidak mempunyai nilai apa-apa dan semangatterbina akan luntur jua jika tiada sokongan yang kuat kerana dua harisebelum saya menyambut ulang tahun ke-55 kelahiran saya, suami bertindak keluar rumah dan mendaftarkan perceraian di Mahkamah Syariah.Saya dijatuhkan talak dengan alasan 'isteri enggan melayan suami' selepas30 tahun hidup bersama dan suami lupa pada janjinya. Saya rasa terlalu aib dan hina sekali, saya tidak mahu membantah alasan yang diberi kerana mahumenjaga maruah suami di mahkamah sebaliknya menerima perceraian itu dengan reda dan ketentuan Ilahi dengan persoalan 'layanan yang bagaimanakah dikehendaki oleh suami dan apakah hina mempunyai sebelah payu dara?
'Perkara ini berlaku disebabkan pada awal sesi persekolahan 2009, sebagai guru yang agak sibuk sedikit dengan tugasan awal tahun, ada kalanya saya sangat letih (waktu balik jam 3.00 atau 4.00 petang, tetapi 10 minit sudahsampai ke rumah). Ketika itu suami sudah bersara wajib 56 tahun.Selain itu, saya juga sibuk dengan persiapan majlis perkahwinan anak. Saya tidak pernah ada pembantu rumah sejak mula berkahwin dan semua urusan anakserta rumah tangga saya uruskan sendiri. Suami akan membantu mengikut mood dan suatu malam saya menolak kehendak intim suami kerana terlalu letih.Itulah pertama kali saya menolak dan keesokan harinya suami terus dinginberpanjangan, saya cuba membaiki keadaan, tetapi dia menambahkan emosi saya. Suami keluar dari rumah ketika saya bekerja. Suami balik kekampungnya dan mungkin bercerita kepada saudara-mara di sana mengenaikekurangan diri dan layanan yang saya tidak tunaikan kepadanya.Akhirnya dia menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada saya yangberbunyi."Jumpa di pejabat kadi," dan saya membalas "Untuk bincang apa?" Diamenjawab SMS "Aku bukan nak bincang, tapi nak ceraikan kau!"
Baru-baru ini, dengan bangga sekali bekas suami memberi tahu anak-anak yangdia akan berkahwin lagi dan menghantar SMS kepada saya yang berbunyi "Diatak macam engkau", mungkinkah maksudnya wanita itu lebih baik dari sayayang sudah cacat mahkotanya?
Kenapa ya...Haruskah saya meneruskan semangat diri pada hujung-hujung usia begini?Perlukah saya menyambung kesedihan sebagai pesakit barah payu dara sehinggake akhir hayat kerana terlalu mahal untuk mendapatkan sokongan daripadaorang yang dipanggil suami?Pada ketika ini, saya berserah kepada Ilahi dan saya tidak peduli lagi apaakan berlaku pada diri saya selepas ini, andainya saya positif semula padapenyakit itu, saya reda ianya menjadi titik terakhir dalam kehidupan saya.Itulah semangat yang mula tertanam di hati saya.
"Kepada Khadijah, langit tidak selalu mendung. Pada usia semakin senja, usahbiarkan penghinaan bekas suami menjadi kudis di hati. Anggaplah tindakandan kata-katanya bagai orang tua yang sudah nyanyuk. Pekakkan telinga,kerana hakikatnya Khadijah jauh lebih baik daripada bekas suami.Sesungguhnya, tindakan Khadijah yang tetap sabar dengan segala tindakanatau kata-kata melampau suami, amat terpuji.
Kehilangan payu dara buka nnoktah kepada kehidupan. Ini ujian daripada Ilahi dan ingatlah, Khadijah'dipilih' kerana kesabaran tinggi yang dimiliki.Hanya insan sabar seperti Khadijah yang mampu mengharungi 10 tahun palingmenyakitkan itu. Mungkin perceraian jalan terbaik supaya Khadijah tidaklagi disakiti.
Malah inilah masanya untuk Khadijah melakukan apa saja untukdiri sendiri, sesuatu yang tidak dapat dilakukan ketika hidup bersama bekas suami.
Adoiii laaa...sedeh sungguh dengan nasib wanita itu..Wahai suami, kenapakah sehingga kejam sekali perlakuan mu terhadap insan yang bergelar isteri itu...Sangat tabah jiwa mu khadijah, sesuai denagn namamu juga....

Adoiii la..org nak tido..Dia baru nak bangun daaa

NUFF KU BERJAGA PADA LEWAT MALAM...

Dah kerap kali dah sue tgk ( kak cik pun perasan jg dengan pe'el nih..kan kakcik kan..heee)..nuff ni..time kul 12 lebih ja barulah dia aktif...So, time tu jg la..mana sempat..sue pg curik2 masuk umah kawan2..heeee.... Tolong menolong yg mana mampu jer...


Wednesday, 10 February 2010

Cuba Teka (CONTEST)

Masuk nih..kira kali ke 2 la sue join contest...Contest ika nih senang ja..just teka dia mana satu...


Syarat2 nya seperti di bawah ya...( C n P dr ika ja)

( Hadoiii la ika..mana nak kenal nih..gambo form 2 lagik...guna dadu pun belum tentu betul....)

CUBA TEKA SY YG MANA SATU??

sesiapa yg dapat meneka, akan menerima penghargaan 3 sachet EXCELERADE!!tempoh meneka dibuka sehingga jam 11.59pm malam ini...Pada esok pagi, pemenang akan diumumkan,InsyaALLAH...



Syarat2:

1. Follower DIARI XXL

2. Belum pernah mencuba atau membeli EXCELERADE

3. Bukan budak sekolah SMK Taman Tun Dr. Ismail

4. Bukan kawan2 atau relatives saya..bau2 bacang pun tak boleh!!

5. Anda hanya boleh meneka SEKALI sahaja!!Sila post kan jawapan anda di bahagian komen di bawah ( pi komen kat blog dia lah ya..)...Pemenang yg akan dipilih ialah contestant pertama yg berjaya menjawab dgn betul..hehe.



Actually..contest nih disambung lg sehingga tghari esok kalau tak silap..kerana masih lg belum dapat pemenang.



So..sapa nak join..sila ker blog ika ya...i dah try dah..Fuhhhh..kena lah hendaknya..Wakakaka...



Panasnyaaa

Kawan2...adakah korang mengalami keadaan yang sama macam yang sue rasa?...2 hari ni...waktu malam, cuaca panas sangat. Korang rasa panas tak?....Malam semalam, sue susah betul nak tido, panas ..ditambah lagi..sibuk jaga hb yang juga kepanasan. Maklum la, i ni kan isteri mithali, ( jangan muntah key...dengan pengakuan ini...hee..heee...) jangan tak caya..kalau hb i deman ker..kepanasan ker..i la yang tukang lap2 badan dia dengan kain lembab ( macam bb besar tau ) Tak bleh tido kalau hb resah tak selesa...

Malam ni pun sama, panasnyerlah...dah la bilik sue nih..kalau siang, sinaran matahari memang direct masuk dalam bilik ni...Tu lah...bila la nak pasang aircond ni....
Malam semalan, ada la hujan..tapi tak sampai 10 minit ja..Nih tadi..hujan turun juga..pun sama sekejap sangat..juga tak sampai 10 minit rasanya....

Nampaknya, memang kena sebut banyak kali nih dekat hb..bukan apa nak peringat dia ja..biar cepat pasang aircond kar rumah nih..
Alaaa..untuk kesenangan u juga yang..heee..heee


Sunday, 7 February 2010

Janji Kasih

Salam


Kerja rumah dah siap semua..Hb pun dah keluar pergi kerja....adik dah pergi keluar juga...
Tinggal la sue sorang2 lagi kat rumah...
Boring tak tahu nak buat apa ( hadoi la..macam mana nak jadi surirumah sepenuh masa nih..)

Masa masuk bilik bacaan tadi..belek2 buku apa lagi yang rasa2 nak diulang baca...
Akhirnya, jumpa buku nih...yang memang sue belum habis baca pun sebenarnya..
So..hari nih, tekat nak habiskan baca buku nih sampai habis....(memerap la napak gayanya...)










Sinopsis

Bahagia bagaikan sebutir berlian yg jatuh ke laut. Dan laut itu penuh dengan tipu muslihat..ke dasar mana hendak digapai? Ia sama juga dengan tragedi Saliwati ditangkap khalwat dibilik profesornya......Perkahwinan yg berkecai ditengah perjalanan usia kehari tua antara emak dan bapanya menimbulkan tragedi. Emaknya bernikah dgn lelaki yg jauh lebih muda usianya. Lalu Saliwati terperangkap insiden dicabul bapa tirinya yg bagai singa Afrika mahu menerkam mangsanya.Zahim kekasih lamanya yg baik budi & prihatin, berdepan dgn dilema apabila isterinya menyuruh berpologami. Pekerti santun Saliwati telah menjadi galang ganti antara rimbun kasih mereka suami isteri. Dimatanya ada cinta, dihatinya ada setia. Namun Huzairi yg kematian bapa angkara Tsunami terlebih dahulu telah mengumpan cinta Saliwati.Bagaimanapun wasiat seorang isteri akhirnya telah menghadiahkan bahagia untuk Zahim dan Saliwati. Apakah Huzairi turut menikmati kemuncak janji itu? Jika hak untuk bahagia menjadi milik semua, kasih yg ada biarlah menjadi janji setia bersama.....


Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "