Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Monday, 24 August 2009

Salam...lama tak jenguk umah....Uuuuu...secara tak sedar rupanya sue dah letakkan fatwa yg salah pada n3 tetang kelebihan solat terawih tu....Thank's la pada kawan2 yg sudi mengingatkan/ memberitahu tentang kepalsuan hadith tersebut....

So..rentetan dari situ..sue pun serch la..untuk mencari tentang kesahihannya...Waaa...betul la..sue rupanya yg tidak peka...

Pada kawan2....carilah bahan rujukan yang benar2 sahih....
K..sue nak teruskan pencarian....Assa;amualaikum


Tuesday, 18 August 2009

Kelebihan Solat Tarawih

1. Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama
Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.

2. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua
Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.

3. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga
Para malaikat di bawah ‘Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.

4. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempat
Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

5. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima
Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.

6. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenam

Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap batu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.

7. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuh
Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.

8. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapan
Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.

9. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad s.a.w.

10. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesepuluh
Allah SWT mengurniakan kepadanya kebaikan dunia dan akhirat.

11. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesebelas
Ia meninggal dunia di dalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.

12. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduabelas
Ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.

13. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigabelas
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.

14. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempatbelas
Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.

15. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelimabelas
Semua malaikat yang memikul ‘Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.

16. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenambelas
Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

17. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuhbelas
Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

18. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapanbelas
Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).

19. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilanbelas
Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.

20. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh
Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.

21. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh satu
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.

22. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh dua
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.

23. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tiga
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.

24. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh empat
Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

25. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lima
Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.

26. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh enam
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala empat puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

27. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tujuh
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi titian sirat sepantas kilat.

28. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lapan
Allah S.W.T akan menaikkan kedudukannya seribu darjat di akhirat.

29. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh sembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.

30. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigapuluh
Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar.



Selamat berpuasa....



Selamat menyambut bulan Ramadhan..bersama-samalah kita mengerjakan ibadah ini dengan sebaiknya...



Firman Allah SWT di dalam surah al-Baqarah ayat 183 yang bermaksud :

” Wahai orang-orang yang beriman, telah wajib ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang yang bertaqwa.”


Manakala Rasulullah SAW telah bersabda :

“Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang penuh berkat. Allah telah fardukan ke atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang bulan Ramadhan itu dibuka segala pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan…”





Friday, 14 August 2009

Pe cita daaaa......

Lain macam jer bunyi tajuk n3..hee..hee..tak der kena mengena langsung ngan cita nak ditulih...

Ni la bilik yang telah dikhaskan untuk sue and cik mizi bekerja ( pe cita ni....tak habis di office...buat keja kat umah plak?..huu..huu)....Sekarang ni masih semak lagi...semua menda belum susun lagi....Buku2 pun belum susun lagi..Huuuuu..sangat lah malas nak menyusunnyer....Kalaulah ada bibik kan best..senang skit keja....Yer ker?....eeiiiii...tak mau la guna khidmat bibik..teringat plak cita pasai bibik kak D nanti..hak!..hak!......Uuuuu.....tak per lah sue penat sendiri..daripada gunakan khidmat bibik....Cita kak D tu kira sebahagian sahaja daripada masalah yang boleh ditimbulkan oleh bibik ni....Huuuu....family sue sendiri pun pernah mengalami sendiri masalah ngan bibik ni sebenarnya...Huuuu...sangat2 lah menakutkan....Eiii...pe sal bleh melalut lebey2 plak cita pasai bibik ni?...

Sebahagian koleksi novel sue...
Di era remaja..sue suka baca cita2 novel remaja hasil tulisan ahadiat akashah..Hak!..hak!..rasa2nya ramai yg meminati hasil karya beliau kan....heee...hee...


Dulu masa bujang2…kalau pg keluar….masuk book store jer..mesti sangkut nyerlah 1 atau 2 novel..majalah tu usah cita lah…Memang dah tentu2 tiap bulan beli…MPH adalah antara favourite bookstore sue…Tapi tak juga…kadang2 kalau sue pg terjah kedai bukuUNIKEB kat opis ni pun…sangkut juga 1 atau 2 novel….Cuma lepas kawen ni jer..Dah tak gila macam dulu…tapi majalah…still lagi sue beli tiap2 bulan..Cuma dah kurang ler kuantitinya….skang ni kalau beli pun just Harmoni, mingguan wanita and Rapi jer….Mastika pun dah kadang2 dah beli skang ni…


Tu jer dulu cita pasai novel ni naa.....Tetiba tak der idea plak nak tulih per..Aduiiihhhhh!!!..tetiba penyakit blur datang plak...



Tuesday, 11 August 2009

What To Do When You Feel ‘Lost’ ;)

Sue nak share skit info yg bagus sgt..Ianya lebih kepada NLP program..Sue penah ler ikuti sesi NLP dengan En. rizal ni..bagus sesangat talk dia...Sue amik ni dari web dia....Bacalah ya...:))
Imagine you are the only survivor in a plane crash. The plane has crashed in this big, big jungle. One of the first things you would do is be grateful that you are still alive! :) You'd probably have some cuts and bruises, maybe even something broken here and there, but you are alive ;) When you've realised that you are alone......fear starts to creep in...... but you quickly be calm and accept the fact God kept you alive for a reason so now your job is to stay alive and survive ;)
You then start to look around you for other survivors, and at the same time check out your surroundings, i.e. what is around you. You start to look at what's round you....... finding anything that will help you stay alive; blankets, foodstuff, water container, cigaret lighter, knife, etc. You gather all these things in a pile, knowing that if nobody comes and rescues you soon, you would need these things to help you find your way out of the jungle.
One day and one night passes by and there is no sign of your rescuers. You decided to do something and go out on your own. During the day, you noticed where the sun rises and where the sun sets, and at night, you noticed where the North Star is. You now have a good bering of where North South East and West is. You've also found a map and you now start to chart out your course to the nearest town. After gathering your supplies, you start out on your journey back to civillization :)
There are times in our lives when we feel 'lost'....... when we are feeling depressed, confused, betrayed, hopeless, lonely, alone. A prolonged feeling of being 'lost' can be devastating for a person, even to the extent of being suicidal.
So when you are feeling 'lost' this is what you do:
STEP 1
Be gratefull that you are still alive! :) Your heart may hurt, your head spinning, your soul crushed, but admit and accept the very fact that you are still ALIVE! :) For some positive reason God has kept you alive so far, so choose to stay calm and stay alive lah ;)
STEP 2
Look for people who could help you or anything else that could help too. People can be friends, parents, family, counsellors, coaches, etc. Anything else can be the Quran, books, music, ........ in short, look around you for anything that can help you make a decison for you to move on. Look at the Choices you have. When you talk to people and ask for their opinion, remember, they are only giving you THEIR OPINION. Whether you want to accept, reject or modify their opinion is totally Your Choice. Whatever it is, the most important thing is CHOOSE. Do something about it. Move. If doesn't make you happy, make another choice and CHOOSE again. Continue to do that until you are happy about it. This process may take a day and a night, it may even take a year....... at least you are doing something about it :)
STEP 3
Make it crystal clear where you want to go or move on to. Where you want to go can also mean what is your end, your objective, what you want to acomplish, your Goal. If you do not have a target or objective, then how will you know how to get there? So get your goals Crystal Clear. One of the fastest way to get your goals clear is to Write It Down, or draw it...... describe it in detail. By writing your goals down, it will act as a Map that you will always refer to as you find your way out of that thick 'jungle' of problems that you face before reaching your goals or destination.
Step 4
With your goals clear and map in hand, you will now look for Signs and Direction to lead you the Right Way. The signs are all around us actually. And if you can't see them, all you have to do is look up...... and Pray. God is Always with you, so all you have to do is look Up and Ask for God's Guidance. Everything happens with God's Will, yes?
Step 5
Every experience is a learning experience. Hence, Learn from the Past, Plan for Your Future, Take Charge Now :) Whatever happened in your life, happened. Stop talking about it and move on. Talk about the Past and you'll stay in the Past. Learn from the Past. Improve and Plan for your Future. And Take Charge! of your Life Now :) Why wait when you can do it now? Of course you can! :)
Remember, being 'lost' is a Choice. You can choose to continue to be 'lost' or you can Choose to Find Yourself and Take Charge! of your Life. Your Choice. So Choose ;)
Take care. Take Charge! Stop Bangau-ing ;)
Rizal :)..
Thank's Mr Rizal!...

Sunday, 9 August 2009

Waaaa

Ya Allah..sangat2 la penatnyer...mengemas..tak juga habis2...Kaki dah sakit..tu tanda2 berat bertambah tu..Huuu..huuu..semenjak dua menjak ni ..diet pun on off jer.....Lagi2 semenjak adik ipar duduk sini...hari2 masak...masak berat2 plak tu...huuuu...huuuu......

Waaa......kuatkan semangat sue...diet..diet....nak puasa dah ni...pasni nak raya...sempat ker kurus ni?.......



Kompenan Pemakanan Sihat

JADIKAN WAKTU MAKAN SEBAGAI MASA YANG BERFAEDAH DAN MENYIHATKAN UNTUK SEISI KELUARGA

Makan merupakan salah satu aktiviti keluarga yang penting yang perlu dikongsi bersama. Keluarga sepatutnya menjadikan setiap aktiviti yang berkaitan dengan makanan seperti pembelian, pemilihan dan penyediaan makanan sebagai aktiviti bersama.
Bayangkan betapa seronoknya anda menikmati makanan bersama-sama keluarga dan betapa pentingnya makanan dalam majlis-majlis sosial dan kerohanian.
AMALAN PEMAKANAN SIHAT BOLEH DIPUPUK DI RUMAH
Amalan pemakanan sihat adalah satu faktor yang penting ke arah kesihatan sekeluarga dan seharusnya dipupuk dari rumah. Selain daripada menyelerakan dan mampu dibeli, makanan yang dikongsi bersama sekeluarga mestilah berkhasiat dan sihat.
MAKANAN DAN PEMAKANAN
- Pengetahuan mengenai makanan dan ciri-cirinya adalah penting untuk memberi nasihat pemakanan, menilai pengambilan makanan dan merancang menu atau hidangan makanan.

- Di Malaysia, makanan dibahagikan kepada 3 kumpulan mengikut zat-zat penting yang terkandung di dalamnya. Cara ini menyenangkan kita merancang satu hidangan makanan yang seimbang.

- Makanan untuk memberi tenaga
- Makanan yang kaya dengan karbohidrat (kanji) seperti nasi, gandum, ubi-ubi dan gula.
- Makanan yang kaya dengan lemak dan minyak, seperti minyak masak, majerin, mentega dan kacang.

- Makanan untuk membina badan
- Makanan yang kaya dengan protein daripada sumber haiwan (ikan, telur, daging, susu) dan daripada sumber tumbuhan (bijirin seperti nasi, gandum, jagung dan kekacang seperti kacang dhal, kacang hijau dan kacang soya).

- Makanan untuk menjauhkan penyakit.

- Makanan yang kaya dengan vitamin dan garam galian, seperti sayur-sayuran dan buah-buahan.

- Walau bagaimanapun, kebanyakan makanan mengandungi lebih daripada satu zat. (Jadual kandungan zat makanan yang dikembarkan menunjukkan jenis-jenis zat makanan dan banyaknya di dalam bahan-bahan makanan tempatan).

- Punca utama untuk tenaga di Malaysia ialah nasi, keduanya gandum. Kedua-dua makanan ini kaya dengan karbohidrat dan juga membekalkan sebahagian daripada protein untuk keperluan badan kita. Minyak dalam masakan, santan kelapa dan daging yang berlemak juga merupakan sumber tenaga dalam makanan harian penduduk di sini

- Sumber protein kita ialah daripada ikan, telur, daging, nasi, gandum dan kekacang. Protein daripada sumber tumbuh-tumbuhan kurang dihadamkan daripada protein haiwan dan mempunyai nilai protein yang rendah kerana ia tidak mengandungi beberapa asid amino yang penting. Tetapi campuran beberapa protein tumbuh-tumbuhan dalam satu hidangan boleh menyeimbangkan kandungan asid amino yang penting itu.

- Protein sumber haiwan mengandungi lebih asid amino yang penting. Setengah makanan sumber haiwan boleh membantu dalam penyerapan zat besi ke dalam badan. Oleh itu adalah digalakkan supaya makanan keluarga mengangungi ikan atau tauhu atau daging untuk mendapat zat yang mencukupi. Vitamin dan garam galian didapati daripada sayur-sayuran berdaun hijau dan buah-buahan yang berwarna kuning atau merah. Pada amnya lebih pekat warna daun atau buah-buahan, lebih berzat makanan itu.

Monday, 3 August 2009

Kemas2 lagi....

Tengok ler ni..huuuu...huuu...macam mana ni..Jenuh ler nak mengangkat ni...Novel yg satu kotak tu pun dah berat....

See...ni lah antara koleksi majalah sue...ada lagi yg belum keluarkan dari rak tu...Bila dah angkut keluar barulah terasa banyaknyer koleksi majalah, buku2 ilmiah and novel dalam simpanan sue....

Kalaulah nak pindah tu sesenang copy n paste jer kan best....Tentu2 sue yg akan offer diri untuk settlekan proses pindahkan semua barang...heee...hee..






N3 pagi ni

Hari ni sue cuti...deman, selsema di tambah lagi dengan batuk..mau tak tenat tu...Ni menjangkit ngan abg la ni....Buat lg parah..sepanjang perjalanan dari Perak semalam..cuaca sangat panas...sooo..paham2 jer lah...Malam tu terus tumbang....Demammm....Tapi time nak pg ker...memang snguh tak larat...pala sakit...huuuu.....kalau larat sue redah jer pg kerja....Tapi fikir balik..kalau pg keja..tapi melepek gak lembik nanti nak wat per..bukan leh buat kerja pun......

Tapi yang tak bestnyer...sblum pg keja td..hubby sempat plak pesan..."ayang jangan lupa...sambil2 tu bleh lah packking barang2 kat dapur tu, bawah tangga tu and tengok2 skit barang 2 dalam stor tu yer"....ceh!..hampah tak hampah!...cam ner nak rehat macam tu...
Sooo...sambil2 tu kemas2 jg ler skit2.....

Heee...tapi disaat ni sue masih lagi tak buat per....sidai bajupun baru jer kul 11 tadi pi sidai..patut kaa..hee..hee...Uuuuuu...azabnyer lah nak pindah umah ni rupaya.....Macam mana lah agaknya orang selalu berpindah randah tu yer!....Sakitttt......

K lah..nak pack barang sikit2..sekurang2nyer bila abg balik nanti dia tengok ada jg ler isteri dia buat aper yg disuruh....( eerrr ker agaknyer dia tau kot..sue ni bukan sakit sgt pun...hee..hee)...Pape pun..sue tau dia bergurau jer.....

Saturday, 1 August 2009

Curik2 masa..heee

Salam....memang lama dah tak update blog..tapi blog ni tak la ditinggalkan bersawang...sesekali sue jenguk juga untuk buang habuk..cuma untuk update N3 tu jer tak sempat....
Bulan ni sue mmg sibuk sgt...sibuk dengan keja opis..ditambah lagi sue sekarang ni tengah berkemas nak pindah umah....
Key..sekarang ni sue ada la kesempatan nak update blog ni...Sekarang ni sue ada kat Heritage Hotel Ipoh...Cuti2 Malaysia...hee...hee...baru balik dari Lost World Of Tambun....Sampai sana tadi kul 10 lebih...main2 kat tambun tadi sampai kul 3 lebih.....Ni barulah dapat rehat skit....

K..lah..enjoy lah ya...sue upload beberapa pic yg sempat diambil......Key..daaa...nak mandi dulu....




Jom Jalan-jalan..Cuti-cuti Malaysia...

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "