Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuali Ajaib Are Ikan (1) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (214) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (16) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Monday, 23 February 2009

Insomnia kah aku? Eeeiii..takutnya...

Sue nak kongsi rahsia ni….Sekarang ni ntah kenapa ntah. Malam jer.mata ni susah sgt nak lelap ..(rahsia ker tu?)…Pelik!....Adakah ku diserang insomnia..Oooooo..tidak mungkin. Tapi kenapa..ku susah sangat nak tido sekarang ni..Faktor usia ker?..Alamak!..tue sangat ker dah ku ni..???????..


Tak kan nak kena kira kambing kot..baru boleh lelap…eeemmmm
Nak tengok tv..bukan ada cita best pun..habis2 ni ler kerja sue…melawat blog kawan2 semua…


Sedar2 dah pukul 2…pedih mata ngadap computer..paksa gak lelap mata….Jalan terbaiknya..berzikir dalam hati….sampai la terlelap…n kadang2 tu sue buat juga solat hajat, tahajut ker.(eerrkk..kadang2..solat isyak..sesuka hati jer..melewat2kan solat isyak..hee..hee...kureng pahla ).sementara mata belum rasa nak tido lagi..Tertido…memang tertido...tapi sue tetap akan terjaga setiap jam..Kenapa sue kata macam tu..sebab sue siap bleh tgk jam lagi pukul berapa…



And..tup..tup..alarm bunyi ( alarm dah la set kul 4 pagi..)..terjaga…tapi masih cuba untuk tido sekejap ( kononnya nak dapatkan tido yg berkualiti..walaupun sekejap..sebelum bangun mandi )…Dan..biasanya..sue akan betul2 dapat lena dalam pukul 4.30 atau pukul 5 macam tu….Dapat tido..sejam or setengah jam pun ok dah....


Errrmmm..ntah la.. nasib baik lah Allah masih lagi memberi kesihatan yang baik pada diriku ini...walaupun menghadapi masalah sukar untuk tidur....






N3 hari ni...

Salam..lepas gak pose hari ni….Memang betul laa..bleh lupa plak yang hari ni ada mesyuarat jabatan..merangkap sekali meraikan hari jadi bagi kakitangan yang lahir pada bulan januari and februari..Salah seorangnyer..dah tentu ler sue..12 februari.( sudah tue upanya ku..hee..he ).Hii…Hii…Nyaris-nyaris gak la macam nak terkantoi pose …Tapi kuatkan juga semangat…So..diorang potong kek..sue tak join pun…maleh..takut terkantoi..hee..hee..lemah tul iman sue ni…..kang tak pasai-pasai..ter ngapkan..sapa susah..pose sue juga yang bermasalah..He..hee..tak lah..Tak ler seteruk tu iman sue ni..Sebenornya saja jer tak join dak-dak lain potong kek….sebab malah nak inteprem kat celah2 ramai tu..Mau tak nyer..14 orang tu sekali selebrate..

Sebenarnya..pose hari ni, sue tak terfikir pun nak buka makan per…Cuma dekat-dekat kul 5 petang sue tetiba plak terfikir nak masak jem strawberry sendiri…Macam terliur plak rasanya..bila teringatkan rasa masam manisnyer strawbery tu…Ceh!..siap berangan tu..nak buat bekal tuk breakfast sok ..roti bakar sapu jem strawbery yg dibuat sendiri…Tangkap leleh.(he..hee..tak senonoh betul la kan )
Buka pose tadi..tak masak pun..pergi makan kat luar jer..cik abe belanja..Menu?..pe lagi..IKAN SIAKAP MASAK PEDAS, SUP TULANG, TOMYAM CAMPUR, ULAM N SAMBAL BELACAN..Fuhhhh!!!!!..memang power..walupun sikit jer letak nasi..tapi naik sendat juga la perut dibuatnya..He..hee..macam ni kata nak diet....Habis la...
Sampai rumah...kuarkan stok strawberry (fuh!..sib baik ada banyak lagi) yg cik abe beli semalam. Pe...lagi..bermula la aktiviti membuat jem ( tak kira..sebab dari opis lg td dah terfikir kan..kena buat juga). Sib baik la..senang jer nak membuatnyer...cuma kena kacau selalu la..jangan bagi hangit...Sue kurangkan gula...fuh..sedap hasilnya...(puashati sedap guna air tangan sendiri)
Gambar..macam biasa la..ehsan..google...Tapi lebih kurang macm tu juga ler..kalu sue amik gambar pun...eeeee....
Resepi (mudah jer..orang buta pun bleh buat..tapi sue nak juga letak kat n3 ni...)
BAHAN2NYA
Semangkuk buah strawberry (potong2 kalau nak cepat hancur masa masak nanti)
3 sudu gula ( sue tak suka manis )
CARA-CARA MEMBUATNYA
1- Campurkan buah strawberry n gula dalam periuk...
2- Panaskan atas api..sentiasa kacau. Tak perlu letak air..sebab, buah tu sendiri keluarkan jus yang sedap and wangi baunya...Kacau sampai likat..Lepas tu..siap ler...
He..hee..senang kan....Selamat mencuba.



Strawberry..oo..strawberry..


N3 ni sebenarnya..dah nak basi juga la..Tapi nak cita juga…
Semalam..cik abe sue balik dari kursus (ala kat Cameron Highland jer) bawak balik barang yang sue pesan…He..hee..pe lagi..strawberry la..Asalnyer sue cuma kirim beli strawberry yg dikeringkan ja ( sedap tu..cuma manis skit la)..tapi tak sangka…ada juga dibelinya fresh strawberry ( sib baik la dia tak betul2 lurus sangat..kalau tak..makan jer lah strawberry kering tu jer..)..Terliur tengok buah2 nyer yang fresh2 tu....Tengok jer strawberry tu..teringat lak kat Pavlova yang kak LG buat...Cadang nak buat...tapi sapa nak join makan..Kalau cik abe sue tu...harus tak dijamahnyer kang...dia tu bukan bleh tengok menda pelik2 skit....Payah betul nak disuruh makannyer....Errr...srawberry..strawberry....
Key lah..disebabkan niat nak buat Pavlova tu sendiri..rasa cam tak terbuat jer ( beli jer la..) So..sue nak share..antara menu yang menggunakan strawberry ni...hee..hee..pe lagi..gambo2 ehsan google la...Layan jer lah yer...
1. Strawberry Milk Shake

2. Aiskrim..Yumsss..yummsss...

3. Cupcake


4. Pai


5. Pancake


6..And..jeng..jeng..PAVLOVA..

He..hee..tu aja...lagi banyak sue letak menu kang..makin ramai plak yang terliur...( Remember..menu2 tu semua adalah penggalak untuk membesarkan badan jer tu..Hi..hii...hancus diet..bagi sesiapa yang berdiet....)

LAYANN JER LAH YER

Friday, 20 February 2009

Sunyi..rindu....

Errmmm...hari ni sue duduk umah sorang jer..cik abe sue pergi kursus..Pagi lagi dia dah bertolak..So..tadi balik kerja pun tumpang kawan..Rasa lain plak..sebab biasa balik ngan cik abe...
Ni la akibatnya.......Lama sangat dah tak kena tinggal sorang2...tu la rasa lain jer..bila berjauhan ni....Pukul 7 tadi ada la cik abe call...hilang gak rasa rindu....Tapi malam ni tido sorang....takut la plak...hu..huu....
Sib baik ada tenet..leh gak merayau-rayau umah (blog) orang....Kalau tak..alamat layan perasaan la nampak gayanya..hii..hii...Betul la pepatah ada mengatakan....bila berjauhan..barulah nak rindu-rinduan (..hee..hee..macam la..lama sgt cik abe ku pegi..3 ari jer..)
Sampai rumah tadi kul 7.15 malam...perut dah lapor...sempat lagi nak masak sebab belum azan maghrib lagi....Ingat nak masak nasi jer...Tapi cam remeh jer..sebab nak makannyer sue sorang jer..Lagi pun nanti mesti membazir jer..tak termakan.....Bukak peti sejuk..stok sayur dah abih....ayam..daging dah tentu keras beku...Last-last...masak meggie goreng jer lah...senang..main campak-campak jer...simple..and nak kejar masa...hii..hii."

Monday, 9 February 2009

Tercipta untukmu

Hari ni terasa macam nak jiwang2 la plak..Nak dengar lagu2 yang ala2 mcm org bercinta gitu..hee..hee..Antara lagu yang syok didengar ialah lagu Tercipta Untukmu..kumpulan ungu Ft Rossa.....kalau tak silap la.... Ni..antara bait2 liriknya..dan bait2 lirik lagu ni sue tuliskan semula khas untuk didedikasikan buat cheq Abg sue yang tersayang.......layannnn...

video

Menatap indahnya senyuman diwajahmu
membuat ku terdiam dan terpaku
mengerti akan hadirnya cinta terindah
saat kau peluk mesra tubuhku
banyak kata...yang tak mampu... ku ungkapkan kepada dirimu
Aku ingin engkau slalu
hadir dan temani aku
disetiap langkah yang meyakiniku
kau tercipta untukku ....
Meski waktu akan mampu
memanggil seluruh ragaku
ku ingin kau tahu
kuselalu milikmu yang mencintaimu.......sepanjang hidupku
Sungguh....hanyalah dirimu yang aku cintai
dan sungguh...ku kan disisimu hinggaku mati....
aku ingin engkau selalu...hadir dan temani aku
disetiap langkah yang meyakiniku...kau tercipta untukku
meski waktu akan mampu
memanggil seluruh ragakuku
kuingin kau tahu...ku selalu milikmu yang mencintaimu
sepanjang hidupku
Tulus dari..

Friday, 6 February 2009

Award untuk sahabatku

Buat sahabat-sahabat blogger ku yang sering kulawati..award ni sue hadiahkan...terutama buat kak hana, kak LG, Ada-ayrissaz, cheq-sue, Yazeda,mama alicianorman, Mama ina, Anaberry,ela dan pada semua yang pernah sue tinggalkan jejak diblog masing2 lah yer....Membaca N3 you all dah menjadi hobi sue setiap hari..he..hee..dah macam ketagih plak.... Muuaahhhh!!!..love u all......

Monday, 2 February 2009

Wahai ISTERI pula...

Pernikahan atau perkahwinan membuka tabir rahsia Suami yang menikahi kamu tidaklah semulia Muhammad s.a.w. Tidaklah setaqwa Ibrahim Tidak setabah Ayyub Tidak segagah Musa Apalagi setampan Yusuf Justeru Suamimu hanyalah lelaki akhir zaman yang punya cita-cita membangun keturunan yang soleh... Pernikahan atau perkahwinan mengajar kita kewajiban bersama Suami menjadi pelindung, kamu penghuninya Suami nakhoda kapal, kamu pengemudinya Suami bagaikan pelakon yang nakal, kamu adalah penonton kenakalannya Saat suami menjadi raja kamu nikmati anggur singgahsananya Sekita suami menjadi bisa, kamulah penawar ubatnya Seandainya suami bengis lagi lancang, sabarlah memperingatkannya... Pernikahan ataupun perkahwinan mengajarkan kita perlunya iman dan taqwa Untuk belajar meniti sabar dan redho ALLAH s.w.t. kerana Memilik suami yang tak segagah mana.. Justeru Kamu akan tersentak dari alpa Kamu bukanlah Khadijah yang begitu sempurna di dalam menjaga Bukanlah Hajar yang begitu setia dalam sengsara Cuma wanita akhir zaman yang berusaha menjadi SOLEHAH Amin...

Wahai SUAMI.... renungkanlah

Pernikahan atau perkahwinan menyingkap tabir rahsia Isteri yang kamu nikahi tidaklah semulia Khadijah Tidaklah setaqwa Aisyah ,Tidaklah setabah Fatimah Justeru, Isterimu hanyalah wanita akhir zaman yang punya cita-cita menjadi solehah.. Pernikahan atau perkahwinan mengajar kita kewajiban bersama Isteri menjadi tanah, kamu langit penaungnya Isteri ladang tanaman, kamu pemagarnya Isteri kiasan ternakan, kamu gembalanya Isteri adalah murid, kamu mursyidnya Isteri bagaikan anak kecil, kamu tempat bermanjanya Saat isteri menjadi madu, kamu teguklah sepuasnya Setika isteri menjadi racun, kamulah penawar bisanya Seandai isteri tulang yang bengkok, berhatilah meluruskannya... Pernikahan atau perkahwinan menginsafkan kita, perlunya iman dan taqwa Untuk belajar meniti sabar dan redho ALLAH s.w.t kerana Memiliki isteri yang tak sehebat mana Justeru Kamu akan tersentak dari alpa Kamu bukanlah Rasulullah s.a.w Pun bukanlah Sayyidina Ali Karamallahhuwajhah Cuma Suami akhir zaman yang berusaha menjadi SOLEH.... Amin....

Sunday, 1 February 2009

Cepatnya masa.....

Salam...bulan ni ku rasa asyik cuti jer..he..hee..bukan tak seronok..tapi rasa macam tak sempat jer nak siapkan kerja2 opis..tau..tau dah masuk bulan baru...Macam tak terkejar plak rasanya....Nampaknyer..kena bergerak pantas juga ni..kalau tak nanti banyak lah perkara2 yang dirancang akan tak terlaksana...Ntah la...harap2..azam tuk tahun ni dapat gak terlaksana..walaupun masa cepat berlalu..


Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "